Culumn Jan wouters

Anders geld verdienen

Auto’s lijken steeds meer op rijdende computers die met van alles verbonden zijn. Dit heeft een grote invloed op onderhoud en reparaties. Huidige services zullen steeds meer worden uitgevoerd op basis van data en connectiviteit, waarbij de datakwaliteit de servicekwaliteit bepaalt.

 

Problemen kunnen worden opgelost met behulp van digitale tools en OTA (Over The Air) gegevensuitwisseling. Dit betekent dat fysieke bezoeken aan reparatiewerkplaatsen in de toekomst minder nodig zijn. Hierdoor ontstaan nieuwe verdienmodellen zoals predictief onderhoud en aanbevelingen voor onderhoud op afstand. 

Lees verder 
Jan Wouters (nog vervangen)

De auto van nu krijgt al updates over the air (OTA).
Wat betekent dat voor jou?

Daarnaast kan onderhoud worden gepland in overeenstemming met de slijtage van onderdelen. Reserveonderdelen kunnen ‘just in time’ worden geleverd.  Ook OTA-updates en -upgrades en voertuigdiagnoseapparaten en apps vormen potentiële verdienmodellen. Diagnosetools worden gebruikt om motorproblemen te diagnosticeren, het onderhoud van een voertuig te verbeteren en om zuiniger te rijden.

 

Service- en onderhoudskanalen zullen steeds meer verschuiven van een model gebaseerd op verkoop en onderhoud via dealers naar een model gebaseerd op digitale links en in toenemende mate via sociale media. In deze media zien we vooral veel ‘influencers’ die producten en bedrijven aanprijzen op YouTube of (meestal) éénzijdig reageren op blogs. In moderne businessplannen staan strategieën beschreven hoe om te gaan met influencers in het verkoop- en marketingkanaal.

Jan Wouters studeerde aan de HTS Autotechniek en de TU/e Technologie & Innovatiebeleid. Hij deed onderzoek naar de opkomst van de Wankelmotor, zowel in technologische als in politiek-economische zin. Jan schreef een boek over de geschiedenis van de elektrische auto en via zijn bedrijf Wautomotive geeft hij lezingen over de toekomst van mobiliteit, inclusief de hernieuwde opkomst van waterstof, ontwikkeling van verbrandingsmotoren, elektrische auto’s en de automatisering van bestuurderstaken.

Grotere investeringen in elektronica

Door verdergaande elektrificering en de uitrol van ADAS is er een shift in de investeringen van OEM’s, en daarmee verandert de auto. Volgens consultant McKinsey stijgen vooral de investeringen in vermogenselektronica. Tussen 2020 en 2025 verdubbelt de markt, en vijf jaar later nog eens. De investeringen in sensoren en infotainment verdubbelen de komende 10 jaar. Hardware wordt ook steeds meer losgekoppeld van software, en zo komen er ook nieuwe spelers op de markt.

Voor softwareproviders is het gebruikelijk om goedkope of gratis basisversies van programma’s of applicaties aan te bieden met de optie om ze te upgraden voor een vergoeding of een vast tarief op basis van een abonnement. Wie vanaf 1 juli 2020 een nieuwe elektrische auto onder de € 45.000 koopt, krijgt € 4.000 subsidie.

 

Tesla biedt de goedkoopste Model 3 aan voor € 48.980 met een 50 kWh pakket. Indien bij dit model bijvoorbeeld slechts 20 kWh geactiveerd wordt en deze voor € 44.980,- wordt aangeboden, kan de subsidie van € 4.000 verleend worden. Na registratie van de auto wordt een OTA-update toegepast voor € 4.000 waardoor de volle 50 kWh beschikbaar is.

 

Veel sneller kun je het niet verdienen…


Mercedes biologische batterij

Column Jan Wouters

4/9
Loading ...