Automotive MediaVentions (AMV) is de joint venture achter Gaspedaal, AutoTrack en AutoWereld; met deze merken worden verschillende type autokopers bereikt. Op Gaspedaal zoeken vooral analytische kopers; goed geïnformeerde kopers die alles uitzoeken, weten en regelen. Rico van der Vies, commercieel directeur AMV, legt uit: “AutoTrack richt zich hoofdzakelijk op autokopers die het aankoopproces wel zelfstandig willen doorlopen, maar toch twijfelen of ze wel voldoende kennis hebben om dat te doen. AutoTrack kent daarom minder vakjargon en meer services om de kopers nog beter te helpen. De nieuwste service is de AutoTrack Autocoach.”
Een deel van de AutoTrack-kopers loopt vast in het aankoopproces. Ze starten het aankoopproces, maar zijn onzeker, hebben onvoldoende technische kennis, beginnen opnieuw en komen er maar niet toe om de stap te zetten om daadwerkelijk een auto te kopen. Van der Vies: “Sommige autokopers draaien maanden in een rondje. De Autocoach maakt van deze kijkers kopers en helpt ze bij het kiezen, keuren en kopen van een auto.”
Voor sommige consumenten is het maken van een keuze al moeilijk genoeg. Ze hebben geen idee van merk of type, twijfelen tussen tweedeurs en SUV. De Autocoach bespreekt de wensen en vindt binnen 24 uur een geschikte auto. Niet tevreden? Dan zoekt de Autocoach verder. Andere consumenten weten wel wat ze willen, maar vinden het spannend om te beoordelen of de auto technisch goed onderhouden en betrouwbaar is. De Autocoach helpt ze over de drempel met een onafhankelijk keuring, controleert de historie, maakt een proefrit, bekijkt de auto op de brug, leest de auto uit en maakt een rapport van de bevindingen.
“Je zult er verstelt van staan hoeveel consumenten opzien tegen het sluiten van de deal. Daarom helpt de Autocoach ook als aankoopmakelaar”, vertelt Van der Vies. De koper hoeft alleen maar te beslissen of hij de auto bij het autobedrijf ophaalt of dat hij de auto laat thuisbezorgen. De Autocoach geeft twaalf maanden nazorg en helpt bij eventuele inruil van de huidige auto. De kosten van de Autocoach zijn voor de consument, logisch, want het is immers de consument die hulp en ontzorging krijgt.
AutoTrack wil autobedrijven in staat stellen om nu en in de toekomst alle type autokopers te bedienen zonder daar grote investeringen voor te doen. Deze nieuwe service zorgt er namelijk voor dat autobedrijven deze twijfelende autokopers makkelijker kunnen overtuigen tot aankoop van de auto. AMV is als joint venture alleen in Nederland actief en wil dat het gemiddelde Nederlands autobedrijf diezelfde dienstverlening kan bieden als de internationale partijen. Van der Vies besluit: “Door ‘gedoe’ uit handen te nemen maakt de Autocoach van kijkers gemotiveerde kopers en helpt ze over de drempel. Daar profiteren de adverteerders op AutoTrack ook van.”
Dit artikel is gesponsord door Automotive MediaVentions.
Lees ook: Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto