Snap-on Tools is één van de partners in AMT's 'Bedrijfs‑ & Autotechnicus van de Toekomst'. Waarom eigenlijk? Marc Kwekkeboom (general manager van Snap-on Tools) legt het uit. "Natuurlijk kent iedereen Snap-on Tools, we bestaan al meer dan honderd jaar; 2020 is ons jubileumjaar. Maar wij willen ook bij een nieuwe generatie, het aanstormende talent in het autovak, onder de aandacht komen. Om die reden zijn wij vaak bij opleidingen in beeld, zodat de jongeren alvast ervaring op kunnen doen. Ook de kennistest van AMT geeft ons die kans."
100 jaar Snapon: Zelfs na 100 jaar loopt Snap-on voorop in de ontwikkeling van werkplaats tools en equipment.
De technici van de toekomst moeten systemen kunnen doorgronden, diagnoses kunnen stellen en begrijpen dat het ene systeem in het andere ingrijpt. Maar het is volgens Marc Kwekkeboom wel zaak dat de voertuigbranche meedoet en dat leerbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. "Gebruik leerlingtechnici dus niet om auto's te wassen of de werkplaats schoon te houden. Dat werk stompt gauw af met het risico dat iemand op de hele branche afknapt. Zorg voor leuke uitdagingen, laat jongeren specifieke problemen oplossen en ga actief met ze aan de gang, zodat ze geboeid blijven. Het werk moet leuk en uitdagend zijn."
De voertuigbranche heeft alle mogelijkheden in huis om jongeren uit te dagen. Zo vinden er momenteel interessante technische ontwikkelingen plaats. Marc Kwekkeboom: "Ik vind het perspectief voor de aankomende technici dan ook veel interessanter dan pakweg tien of vijftien jaar geleden. Het was toen echt niet chic om met je handen in de olie te zitten en beurtjes af te werken. Maar met de technische ontwikkelingen, zoals computertechniek, rijhulpsystemen, adaptieve cruise control en al die andere ontwikkelingen, is de moderne technologie bijna PlayStation-achtig geworden." Die ontwikkelingen maken het vak toch net even wat interessanter dan alleen het vervangen van filters en bougies. "Als je nu een buitenspiegel vervangt moet die al ingeleerd worden! Moderne auto's zijn bijna net zo complex als vliegtuigen. We moeten laten zien dat het autovak niet oubollig en saai is."
Er is een hele grote merkdealer die in haar personeelsadvertenties voor autotechnici en bedrijfswagentechnici een Snap-on kist heel groot in beeld brengt. De boodschap: 'Nieuwe technici sleutelen met Snap-on.' Dat laat volgens Marc Kwekkeboom niet alleen zien dat het bedrijf bereid is om te investeren in gereedschap, maar de dealer geeft ook blijk van waardering voor zijn technici. "Snap-on is een premium merk en heel geschikt om technici te motiveren." Wat zit er trouwens in de gereedschapskist van de toekomst? "De basis blijft bestaan uit goede doppen en ratels om efficiënt, snel en secuur onderhoud en reparaties uit te voeren. Maar technici zullen in de toekomst niet zonder computers en testers kunnen om bijvoorbeeld te kalibreren, om CAN-systemen te meten en om diagnoses te kunnen stellen. Snap-on is een top drie speler in diagnoseapparatuur."