Roetfilterproblemen:

Wanneer moet je het roetfilter reinigen of vervangen?

Ze worden allemaal op tijd vervangen: luchtfilter, oliefilter, interieurfilter en brandstoffilter, maar niet het roetfilter. Bij Visser Diesel Center in ‘s-Hertogenbosch hebben ze al meer dan tienduizend roetfilters gereinigd en ze vinden dat de aandacht voor roetfilters net zo gewoon moet worden als de aandacht voor distributieriemen.

Lees verder 
Roetfilterproblemen

Afval bestaat niet. Andere bedrijven halen kostbare coatingmaterialen uit deze oude filters.

Roetfilterproblemen zijn te voorkomen met regulier onderhoud. ”Autoverkopers vertellen je dit nooit”, begint René Visser zijn verhaal, “Maar een roetfilter is gewoon een slijtagedeel. Heeft Volvo een waardeloze motor? Welnee, maar het roetfilter reinigen of vervangen moet wel volgens voorschrift, en niet twee ton later. Dat is dus geen motorprobleem, dat is een onderhoudsprobleem!”

 

Met volle roetfilters zijn er twee mogelijkheden: 1. roetfilters raken verstopt met asdeeltjes, die zich na de verbranding en regeneratie ophopen, of 2. roetfilters raken verstopt met roetdeeltjes als er door een storing geen regeneratie plaatsvindt. In het eerste geval reinig je het filter, in het tweede geval zoek je uit waarom de regeneratie niet werkt.

 

René Visser: “Als de opslagcapaciteit van het filter afneemt, gaat de regeneratiefrequentie omhoog. Normaliter ligt die frequentie bij personenauto’s tussen de vijfhonderd en duizend kilometer, maar als het filter volloopt en de opslagcapaciteit neemt af, dan kan die frequentie om de paar honderd kilometer plaatsvinden. Elke regeneratie betekent extra thermische belasting en extra brandstofverbruik.”

Meer roetfilterproblemen na invoering deeltjesteller 

Bij Visser Diesel Center wisten ze al dat veel roetfilters niet functioneerden, maar daar kwam iedereen tot 1 januari 2023 nog mee weg. René Visser: “Vijf tot tien procent van wat wij binnenkregen was kapot, maar dat is het afgelopen jaar opgelopen tot ruim dertig procent. Wij denken dat tien tot vijftien procent van alle roetfilters in personenauto’s in Nederland stuk is: lek, gescheurd of wat dan ook.”

 

Wanneer René Visser het filterhuis opent ziet hij steeds vaker dat filterelementen in twee of drie stukken zijn gescheurd. Ze vallen nu dankzij de deeltjesteller door de mand. Vervangen is de enige oplossing. René Visser: “Gescheurde filters reinigen heeft geen zin. Je kunt een plastic zak met een scheur wel schoonmaken, maar die scheur blijft er in zitten.”

>> Lees het gehele artikel op amt.nl


Snap On

Roetfilterproblemen

8/10
Loading ...