De vraag stellen is hem beantwoorden, eigenlijk. Auto’s van een jaar of tien oud hebben al heel vaak airco, ondertussen werd het vrijwel standaard. Dus moet dat ook gelden voor aircoservice, want zo’n systeem kan echt niet zonder regelmatig onderhoud. Én: investeren in aircoservice levert klanten en dus omzet op. Lees in dit online magazine hoe je er ook rendement uithaalt.
Apparatuur natuurlijk. Een training en een diploma en… klanten. In dit online magazine vind je een handige berekeningshulp. Welke investering moet je maken en wat levert het op? En hoe leg je de noodzaak van een aircocontrole uit aan de klant bij elke servicebeurt of APK? Een aircocontrole bij elke servicebeurt of APK is verstandig, kun je de klant duidelijk maken, die verwacht dat de airco ook werkt. Met een aircoservicestation kun je controle en onderhoud aanbieden, naast regulier onderhoud of als aparte service. Een reparatie als dat nodig blijkt wordt niet vaak meer afgewezen door de klant. Dat vergt meer kennis, maar waarom zou je die kennis en ervaring niet opbouwen als je met aircoservice begint, in plaats van dit werk uitbesteden?
In hoog tempo stijgt het aantal auto’s met airco in ons wagenpark. Dus genoeg klanten voor eigen aircoservice. Nog zeker tien jaar blijft vraag naar onderhoud aan R134a auto-airco. Maar sinds 2017 mag dat koudemiddel niet meer gebruikt worden in nieuwe auto’s, het alternatief is een installatie met R1234yf. Al vanaf 2014 serieus in opkomst, dus ook hiervoor is een snelgroeiende markt in aircoservice. Je hebt er wel een ander type servicestation voor nodig. De koudemiddelen R134a en R1234yf mogen absoluut niet bij elkaar komen. Nog lang niet elk autobedrijf wil met R1234yf aan de slag, wie dat wel doet kan werk van collega’s ontvangen. Lees ons artikel, een kwestie van goed rekenen of het rendement kan opleveren. Ook iets om mee te rekenen is dat aircoservice steeds duurder wordt, omdat de prijs van de koudemiddelen stijgt. Was R1234yf al duur, dat wordt R134a nu ook door wettelijk steeds beperkter levering. Ons artikel erover hierna. Alweer: rekenen, hoe je aircoservice zou moeten factureren.
Op termijn kan nog ‘groenere’ airco opkomen met koudemiddel R744, kooldioxide. Maar dat vergt een heel andere aircoinstallatie die autobouwers niet snel breed gaan inzetten. Dichterbij is de opkomst van sterke hybrides en elektrische auto’s, waar niet zelden de airco ook voor batterijkoeling dient en dus goed moet werken. En hybrides rijden al heel wat rond, vaak met een elektrische aircocompressor, waarop je servicestation berekend moet zijn (andere compressorolie). Goed om nu al op voorbereid te zijn, ook daarover lees je natuurlijk meer in dit online magazine.