Duurzaam omgaan met je personeel

10 redenen waarom medewerkers vertrekken

 

Werknemers hebben het tegenwoordig voor het zeggen op de arbeidsmarkt. De economie draait lekker, verkoop van auto’s en het onderhoud ervan stijgt. Hierdoor is het tekort aan goedgeschoolde of ervaren monteurs en verkopers goed merkbaar. Nieuwe medewerkers vinden is lastig, je werknemers houden een uitdaging. In dit artikel: 10 redenen waarom medewerkers vertrekken.

Lees verder 

1. De passie voor het werk ontbreekt.

Een baan voor het leven bij dezelfde werkgever? Dat komt steeds minder voor. Steeds vaker gaan werknemers op zoek naar (heel) ander werk. Ze willen het werk niet meer tot hun pensioen doen, of omdat hun hart niet meer bij het werk ligt.  

 

2. Gebrek aan ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden.

Betrokken en gepassioneerde medewerkers zijn vaak leergierig en willen nieuwe dingen leren. Krijgen ze die gelegenheid niet? Dan gaan ze op zoek naar een werkgever die dat wel biedt.  

 

3. Weinig waardering, feedback en beloning. 

Gezien en gehoord worden is voor veel werknemers veel belangrijker dan geld. Vaak zit het in details. Erkenning voor het werk dat ze leveren en waardering in de vorm van een compliment of een schouderklopje: krijgt iemand onvoldoende aandacht, dan is vertrek een stap dichterbij.

 

4. Structureel hoge werkdruk en overwerk. 

Incidenteel overwerken in een drukke periode is logisch. Maar wanneer er structureel een beroep wordt gedaan op de vrije tijd van een werknemers, dan raakt de balans tussen werk en privé verstoord. Bovendien verliest een werknemer motivatie door de niet-aflatende stroom werk dat door te weinig mensen moet worden gedaan.  

 

5. Onduidelijke verwachtingen van werkzaamheden.

Is het duidelijk wat een werkgever van een werknemer verwacht? Wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is? Door duidelijke afspraken te maken is het voor een werknemer helder wat van hem verwacht wordt. En dat werkt een stuk prettiger.  

 

6. Gebrek aan flexibiliteit.

Of het nu gaat om bedrijfssluiting tijdens de zomervakantie, het opnemen van vrije dagen en overuren of een bezoek aan de tandarts: een werknemer is vaak gebonden aan de openingstijden van het autobedrijf. Moet een werknemer altijd rekening houden met de strenge eisen van een werkgever? Dan is er altijd wel een andere werkgever die hier anders over denkt.  

 

7. Slechte relatie met leidinggevende.

Een respectvolle omgang en open communicatie. Dat zijn de twee belangrijkste pijlers voor een goede relatie tussen werkgever en werknemer. Waardering voor elkaars standpunten waarin zaken benoemd kunnen worden zorgen voor een goede arbeidsrelatie.  

 

8. Collega’s werken niet als team.

Is het team geen geoliede machine? Loopt een collega de kantjes ervan af? Of is juist iemand heel dominant? Wanneer een werknemer daar dagelijks mee te maken heeft, zonder dat wordt ingegrepen, dan verdwijnt de loyaliteit en de arbeidsvreugde.  

 

9. Onvoldoende toekomstperspectief. 

Vrijwel alle werknemers willen zekerheid. Wanneer een bedrijf niet stabiel is of hierover niet duidelijk communiceert, dan zal een werknemer kiezen voor een bedrijf dat meer zekerheid biedt.

 

10. Meedenken wordt niet gewaardeerd.

De meest waardevolle medewerkers zijn de betrokken medewerkers. Zij brengen nieuwe ideeën, komen met suggesties en denken mee. Met deze ideeën moet wel iets worden gedaan, er moet in ieder geval naar geluisterd worden.


Foto

Personeel vinden én houden, zo doe je dat!

 

Een groot tekort aan techneuten en ander personeel. Bij menig ondernemer begint het al flink te knellen. Zoeken, zoeken en niet vinden. Dat zal de komende jaren alleen maar erger worden. Grote vraag is: waar vind je personeel en hoe hou je ze? Dat kwam ter sprake tijdens het webinar van AMT in samenwerking met OOMT.

 

Bekijk het webinar gratis terug via www.amt.nl/webinar


EV als huurauto

Behoud je personeel

6/8
Loading ...