Winnaar Dave Bebelaar Award 2019

Trots op mijn Bedrijf

Lees verder 



1. Wat maakt je dag goed? 

Wanneer zowel onze klanten als medewerkers het naar hun zin hebben en tevreden zijn. Een lach of een compliment van een klant of van een collega kan je dag zoveel beter maken. Denk maar ´s aan wat het met je doet als iemand negatief over jou of je bedrijf is. Dat geeft echt een naar gevoel dat best lang blijft hangen.

 

2. Sinds wanneer bestaat het bedrijf?

Sinds 1 april 1974, geen grap hè…

Trots op mijn bedrijf_158

Naam:

Dirk van der Schans

Leeftijd:

51 jaar

Functie:

Eigenaar ABS Westland Autoschade, De Lier


3. Zaak zelf gestart? 

De zaak is opgericht door mijn vader en ik ben er opgegroeid. Ik wilde niet anders dan ook in de schadeherstelbranche werken. Op m’n 16e ben ik begonnen. Bij een ander schadebedrijf, op streng verzoek van mijn vader. Ik moest het vak van iemand anders leren, dat was beter, vond hij.

Op mijn 23e ben ik vennoot geworden en in 2002 heb ik de zaak gekocht. In 2017 zijn we gefuseerd en uitgebreid naar 3000 m2. We hebben op duurzaamheid flink uitgepakt waardoor we de duurzaamheidsprijs ‘Dave Bebelaar Award 2019’ hebben gewonnen.

 

4. Wat is je specialisatie? 

Alle merken personenauto’s en bestelbussen tot 7500 kg. Maar doen we ook regelmatig schades aan trucks en industriewerk. We hebben drie merkerkenningen: Opel, Mazda en Peugeot. Voor alle andere merken geldt ABS Totaalherstel, wat inhoudt dat alle voertuigen volgens de richtlijnen van de fabriek hersteld worden door gekwalificeerde medewerkers. Dit wordt keurig geregistreerd met alle documentatie en fotomateriaal.

 

5. Hoeveel mensen werken hier?  

Op dit moment dertien. Doorgroeien staat hoog op de lijst, maar op een verantwoorde wijze. Met de juiste mensen, en die zijn schaars.

 

6. Waar ben je het meest trots op? 

 Op meerdere dingen, maar het meest op mijn team. Zij maken het verschil tussen plezier hebben in je werk of met gepaste tegenzin naar je werk gaan. En ze maken het verschil in efficiëntie en dus het rendement van het bedrijf. Mijn team staat open voor veranderingen die de autobranche met zich meebrengt en ze hebben de wil en inzet om bij te blijven in hun vak.Dat stimuleren wij graag en bekostigen alle opleidingen.

 

Verder ben ik trots op het bedrijf zelf, er staat nu een serieus schadebedrijf dat klaar is voor de toekomst. Waar elke opdrachtgever terecht kan met alle duurzaamheids- en andere eisen. Daarom ook heel trots op de behaalde duurzaamheidsprijs ‘De Dave Bebelaar Award’. Die bemachtig je niet zomaar even, daarvoor moet je wel een bijzonder bedrijf hebben dat zich weet te onderscheiden.

 

7. Waarin zou je willen investeren? 

Investeren is iets constants in een bedrijf dat wil groeien. Stilstaan betekent uiteindelijk dat je niet meer mee doet. Op dit moment, na een grote verbouwing, investeer ik heel veel in opleidingen, want dat is investeren in toekomst.

 

8. Wat zou je willen veranderen in de autobranche? 

Nou, veel inventiever wordt het denk ik niet. De techniek vliegt ons letterlijk om de oren, daarover hebben we niks te klagen. Ik zou het beeld dat veel mensen hebben over schadeherstelbedrijven willen veranderen. Vies, gevaarlijk, zwaar en slecht betaald werk is het allang niet meer.

 

Het moderne schadebedrijf heeft diverse hulpmiddelen waardoor het vak veel lichter is dan vroeger. Door betere, milieubewuste producten is het vieze en gevaarlijke werk verleden tijd en de beloning van de moderne schadehersteller is goed. Als dit beeld verbetert, is het een stuk makkelijker om mensen enthousiast te krijgen voor het vak.

 

9. Waar lig je ‘s-nachts wakker van? 

Ik slaap eigenlijk heel goed. Wat wel mijn aandacht heeft verregaande automatisering. Door zelfdenkende robots (kunstmatige intelligentie) kunnen we iets over ons afroepen wat we niet meer kunnen stoppen of in de hand hebben. We drijven door, automatisering moet een positieve aanvulling zijn en geen vervanging van de mens.

 

10. Hoe ziet je zaak er over vijf jaar uit? 

We herstellen nu zo’n 47 doorgangen per week waarvan 85% een verbrandingsmotor heeft. Over vijf jaar zal dit nog maar 40% zijn. De rest is elektrisch, hybride of waterstof. Vooral die laatste heeft mijn interesse, want ik denk dat waterstof nog meer de toekomst wordt dan elektrisch rijden.

 

11. Als ik geen autobedrijf had dan...

Dan stond ik niet in jullie mooie magazine en had ik niet de Dave Bebelaar Award gewonnen. Dan waarschijnlijk toch ergens in een technisch vak beland want dat heeft altijd mijn interesse gehad.

Als ik genoeg talent had gehad dan zou profvoetballer nog leuker geweest zijn, maar helaas…

 

12. (Duurzame) Tip aan andere ondernemers? 

Begin met een VOS-regeling in je spuitcabine. Deze regeling zorgt ervoor dat de Mac-waardes in je spuitcabine constant gemeten worden. Die data wordt door een computer doorgeven aan de aanvoer van verse lucht. Doordat je de warme lucht tijdens het spuiten kan recirculeren, wat in de oude situatie nauwelijks tot helemaal niet kan, bespaar je 30% op je stookkosten en ben je al veel duurzamer.

 

Wij hebben dit gedaan en in combinatie met het stoken op biomassa (ons bedrijf is compleet gasloos) en de 260 zonnepanelen besparen we 35% op de energiekosten. Kijk, duurzaam is leuk, maar als het financieel ook nog eens bespaart is het voor een ondernemer natuurlijk een stuk aantrekkelijker.


Reviseren van batterijpakketten

Trots op mijn bedrijf

3/8
Loading ...