Foto als header - Privacy

Mahle zet in op (elektrische) toekomst: airco van levensbelang

Mahle maakt al honderd jaar zuigers en hoopt daar nog lang mee door te gaan. Toch ziet ook Mahle het aantal auto’s zonder zuigers groeien. Tegenwoordig produceren de Stuttgarters ook elektromotoren en vermogenselektronica. Slim! Nog slimmer is dat ze onderdelen leveren, waar geen enkele aandrijflijn buiten kan: die voor koelen en verwarmen. Ook voor de werkplaats worden die delen nog belangrijker...

Lees verder 

Ingenieur Christoph Dutschke werkt bij Mahle sinds de jaren ’80. Als hij uitlegt hoe zijn werkgever zich voorbereidt op de toekomst, gaat hij nog verder terug: “In 1972 nam Mahle Knecht Filters over. Reden was toen nog dat goede filters onmisbaar zijn voor zuigers en zuigerveren. Schone lucht, olie en brandstof zijn bepalend voor hun levensduur.”

Turbo’s

Dutschke maakt een sprong in de tijd: “2008 is het jaar van de oprichting van Bosch Mahle Turbo Systems. We begrepen dat veel motoren een turbo zouden krijgen en bouwden met Bosch een enorme turbofabriek. Toen ik er voor het eerst kwam, draaide er één lijn. Verder was de hal leeg. Er was genoeg ruimte om een voetbalwedstrijd te spelen.

 

Maar ja, hier moesten we de groei voor de komende tien jaar opvangen. Een jaar later kwam ik er weer en was alle ruimte bezet. We bouwden nog een fabriek in China en nog één. En toen was het 2015 en kwam het dieselschandaal. Aan de top blijven in turbo’s vroeg meer investeringen. We besloten die niet te doen.” Mahle verkocht zijn turbobusiness.

Mahle zet in op elektrische toekomst_459

Een elektrische aircocompressor van Behr Hella. Met de groeten van Mahle.

Een dooie mus

Inmiddels had Mahle thermomanagementspecialist Behr overgenomen: “Dat was in 2013 en ik was zo blij! Als de turbo stukloopt, moet je meestal ook de intercooler vervangen. Daar blijven immers metaaldeeltjes in achter die je er vrijwel niet meer uit krijgt. Maar zo’n verse nieuwe turbo lukt dat wel, die blaast ze met kracht de motor in.”

 

Aan Dutschkes blijheid kwam snel een einde: “Hoho, zei de directie van Hella. We hebben hier een contract waarin staat dat Behr alleen aftermarket onderdelen mag leveren aan het bedrijf Behr Hella Services. Daar verandert de overname van Behr door Mahle niets aan.”

Wat de verbrandingsmotor is voor de auto van vandaag is het thermomanagement voor de auto van morgen

 

 

Elektromotoren

Shit, zo kon Mahle de Behr koel- en aircodelen dus alleen voor eerste montage leveren. Dat weerhield Mahle er niet van zijn toekomstplannen verder uit te rollen. “In 2014 namen we het Sloveense Letrika over. Dat bedrijf was eigenaar van Iskra, een merk van dynamo’s en startmotoren.” Daarmee haalde Mahle een elektromotorenspecialist in huis.

Wat reken je voor diagnose_339

Oké, geen verbrandingsmotor meer, maar ook dit vraagt onderhoud.

 

Bang voor muizen

Belangrijk, want ook in auto’s met verbrandingsmotoren groeit het aantal elektromotoren nog steeds: “Neem de oliepomp. Die is ontworpen voor de meest kritische situatie. Op vakantie naar Frankrijk, met volle bepakking en hoge snelheid over de Autoroute. Dan stoppen en in de rij voor de tol. De motor is heet, de olie dun en het toerental laag.

 

Onder alle andere omstandigheden levert de mechanische oliepomp daarom te veel olie. Die stroomt via de overdrukklep zo weer het carter in. Daarom spaar je met een elektrische oliepomp 1,5 tot 2,5 procent brandstof. In het begin wilden autofabrikanten er niet aan: ‘Een muis zou het kabeltje door kunnen knagen’. De 95 gram CO2-limiet van de EU dwingt ze nu.” 

 

Wij weten niet wat gaat komen, maar we zijn erop voorbereid.

 

Aircoservice en meer

In 2015 volgde de overname van de thermodivisie van Delphi, waardoor Mahle nu producent is van aircocompressors. “Let op: die moeten ook batterijen, elektromotoren en vermogenselektronica koelen. Valt de AC-compressor uit, dan gaat de auto in storing.”

 

Volgende stap: “De overname van Nagares in 2017. Een specialist in vermogenselektronica. We zijn nu bijvoorbeeld leverancier van de onboard charger en de PCU van de Zoe.”

 

Sinds 2018 hoort ook Brainbee tot het Mahle-concern: “Zodat we nu ook aircoservicemachines leveren.” En begin dit jaar volgde de kroon op het werk: “Na zeven jaar onderhandelen is de Behr Hella Services-joint venture nu beëindigd. Alle Behr-thermoproducten leveren we nu ook in de aftermarket.”

Wat reken je voor diagnose_340

Ook in verbrandingsmotoren neemt de complexiteit van het thermomanagement toe. Deze thermostaat houdt de temperatuur bij deellast op 110 °C om brandstof te sparen. Neemt de belasting toe, dan gaat hij elektrisch verder open.

Ellende voorkomen

Dutschke benadrukt nog eens waarom hij dat zo belangrijk vindt: “Ieder jaar ontsnapt een deel van het koudemiddel in de airco. Als er te weinig koudemiddel rondgaat door het systeem gaat er ook te weinig olie mee. De rubber afdichting van de compressoras droogt uit en de smering van de compressor wordt kritisch. Met aircoservice om het jaar voorkom je dus veel ellende.” 

Interview GroupAuto_178

Zo’n Mahle CareMetix interieurluchtfilter voorkomt schimmel in de verdamper. Met een proefje toont Christoph Dutschke aan dat het ook geen ammoniak doorlaat: “Gebruik een spiegelhanger. Rijdt de klant na het onderhoud langs een gierveld, dan merkt hij: Hé, geen stank.”

Ieder jaar

Bij elektrische auto’s gaat die frequentie omhoog, denkt Dutschke: “Daar speelt de airco ook een rol in de koeling van de batterij. Gaat die stuk, dan red je het niet door een raampje open te zetten.”

 

Hij legt uit dat er bij fel accelereren of regenereren van remenergie veel warmte vrijkomt in de hoogvoltagebatterij van een elektrische of hybride auto: “Voor de levensduur is het belangrijk dat de accucellen liefst niet warmer worden dan 30 °C. Dat vraagt om een lagetemperatuur koelvloeistofcircuit. Maar is de buitentemperatuur hoog, dan kan die radiateur geen warmte afgeven aan de buitenlucht. Dus moet een chiller het circuit extra koelen. Zo’n chiller is een extra verdamper in de airco-installatie. In plaats van inlaatlucht voor het interieur, koelt hij koelvloeistof.”

 

Meer koelen en verwarmen

Toch ben je er zo nog niet, want: “Voor een goede werking moet de hoogvoltagebatterij warmer dan 15 °C blijven. Dus moet in het lagetemperatuur koelcircuit ook een verwarmingselement worden opgenomen.” En nu we toch bezig zijn:

 

"De elektromotor en de vermogenselektronica moeten ook gekoeld worden. Alleen mag hun temperatuur wat hoger oplopen dan die van de batterij. Dus daar is een tweede lagetemperatuur koelcircuit voor nodig.”

Mahle zet in op elektrische toekomst_460

Veel nuttige technische info op mahle-aftermarket.com. Onder andere deze Technical Messenger. Zoeken op onderwerp, allemaal superhandig. Helaas... niet in het Nederlands.

 

 

Auto van morgen

Al met al wordt de airco-koelinstallatie van een elektrische auto daarmee een complex systeem van slangen, koelers, kleppen en pompen: “Wat de verbrandingsmotor is voor de auto van vandaag is het thermomanagement voor de auto van morgen”, weet Dutschke. Hij toont een grafiek van PWC.

 

Die accountants voorspellen dat in 2030 iedere derde nieuwe auto in de EU een elektrische is: “Het kan ook minder zijn of meer”, denkt Dutschke. “Wij weten niet wat gaat komen, maar we zijn erop voorbereid.”

AMT- pagina

EV: Airco van levensbelang

10/11
Loading ...