Aircowerkplaatstips van 

De Auto Airco Specialist

Hoe stel je diagnose aan een auto-airco? Veel autotechnici staan af en toe voor die vraag. Bij de Auto Airco Specialist in Oldenzaal is het dagelijks werk. Welke praktische aircowerkplaatstips kunnen we opdoen in het bedrijf van ‘senior aircodeskundige’ Willie Harberink?

 

“Bij het grootste deel van de auto’s die wij hier binnenkrijgen is de airco leeg”, zegt aircomonteur Eric Huizing. “Veel auto’s hier in de werkplaats hebben een hele voorgeschiedenis. Ze zijn al bij allerlei bedrijven geweest en er is al van alles aan onderzocht. Uiteindelijk zijn wij dan het eindstation.”

Lees verder 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onmisbaar aircowerkplaatsgereedschap: het kijkglas.

Eerst een systeemcheck

Hoe Huizing zo’n airco aanpakt? “Ik vul het systeem met een klein beetje koudemiddel. Dan kan ik zien of het systeem werkt. Werkt de compressor? Of moet ik ‘m eerst vrijgeven? Heb ik een beetje koeling? Wat zie ik als ik het kijkglas aansluit? Is dat allemaal oké, dan haal ik het koudemiddel er weer uit en ga op zoek naar het lekje.”    

 

De verdamper?

Dat lekzoeken is nog niet zo eenvoudig: “Veel monteurs krijgen ook niet de tijd om goed te zoeken, kunnen zo’n lek niet vinden en concluderen dan: ‘Het zal wel de verdamper zijn’. Het bedrijf krijgt opdracht voor vervanging, maar vele uren sleutelwerk later blijkt dan in negen van de tien gevallen dat het toch niet de verdamper was.”


Werkplaatstips van de airco-specialist_453

In dit geval geen metaal- of rubberdeeltjes. Aan de kleur en substantie van het koudemiddel lees je af of er verbrande olie inzit of een overdosis aan lekdetectiemiddel. Ook vocht en achtergebleven spoelmiddel zie je terug in het glas.

Veel monteurs krijgen niet de tijd om goed lek te zoeken

 

 

Lekzoeken met formeergas

Hoe moet het dan wel? Allereerst vraagt lekzoeken ervaring: “Wij doen het al jaren, dan weet je per merk en type waar de lekjes zitten.” En: “Vullen met fluor en de klant terug laten komen? Daar is het koudemiddel te duur voor. Wij werken met formeergas met 5 procent waterstof. Dat is lichter dan lucht, dus meet je naar boven toe met je lekdetector. Dat is ideaal bij verdamperlekkage.” Overigens is Huizing niet alleen op zoek naar lekjes: “Nee, we worden ook steeds meer ingeschakeld voor ingewikkelde en vaak tijdrovende klussen. Bijvoorbeeld als het écht nodig is om de verdamper te vervangen of om een elektronisch probleem op te lossen.”

 

Neem de tijd!

De aircomachines in dit bedrijf zijn allemaal volautomaten, maar Huizing doet alles handmatig. “Anders krijg ik ruzie met Willie”, zegt hij met een knipoog. “Nee, serieus. Een automaat is goed, maar je moet wel weten wat je doet. Je moet de tijd nemen om het systeem leeg te halen. Gaat het te snel, dan bevriest het koudemiddel. Zeker in de winter. Dan haal je er misschien maar 300 gram uit, terwijl er 600 inzit. Vul je dan weer met 600, dan heb je overvulling. Zeker in de zomer loopt de druk dan te hoog op en slijt de compressor veel te snel.”


Mahle: zet in op elektrische toekomst

Werkplaatstips van de airco-specialist

9/11
Loading ...