AUTOBEDRIJF SPAAN REGELT SOFTWARETOEGANG ZELF 

Pionieren met pass-thru


 Lees verder  

Steeds meer autobedrijven ontdekken de mogelijkheden van pass-thru. Autobedrijf Spaan neemt geen genoegen met een kant en klare oplossing via een portal. Werkplaatschef Jorn Spaan en bedrijfsleider Leo Klaassen regelden zelf hun toegang tot fabrikantensystemen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.

 

Autobedrijf Spaan is aangesloten bij Bosch Car Service en heeft vestigingen in Eindhoven en Veghel. Het bedrijf bestaat  50 jaar en is gespecialiseerd in onderhoud en reparatie aan personenauto’s en lichte bedrijfswagens. De werkplaats in Veghel zit in het pand van CarNext, de occasionoutlet van leasemaatschappij LeasePlan. Het rijklaarmaken van ex-lease-occasions is dagelijks werk voor het team van Spaan. De hoofdactiviteit is onderhoud en reparatie aan lease-auto’s en auto’s van particuliere klanten. Door het grote aandeel lease-auto’s is het wagenpark opvallend jong voor een onafhankelijk autobedrijf. “We werken hier in Veghel hoofdzakelijk aan auto’s van nul tot vijf jaar oud”, vertelt bedrijfsleider Leo Klaassen. “Regelmatig werken we aan auto’s die zo nieuw zijn dat ze nog nooit bij een dealer zijn geweest.”

Dealeruitdagingen

Werken aan nieuwe en jonge auto’s heeft zo zijn uitdagingen voor een onafhankelijk autobedrijf. Vanwege de fabrieksgarantie is het noodzakelijk dat elke auto exact volgens de fabrieksvoorschriften wordt onderhouden. Daarnaast loopt de werkplaats tegen dezelfde uitdagingen aan als een merkgebonden werkplaats. Nieuwe auto’s worden aan de lopende band geüpdatet met nieuwe softwareversies. “Het grote verschil met een dealer is dat wij niet aan één merk werken, maar aan alle merken”, zegt Klaassen. Om die reden besluit Bosch Car Service Spaan twee jaar geleden om zich in pass-thru te verdiepen. Ze bezoeken een informatiebijeenkomst van Tech360 om te ontdekken wat het precies is en wat je er als autobedrijf mee kan. 

 

Niet diep genoeg

“Op basis van de presentatie van Tech360 besloten we dat pass-thru weleens handig zou kunnen zijn”, vervolgt Klaassen. “Met onze diagnose-apparatuur liepen we bij nieuwe auto’s regelmatig tegen beperkingen aan. We kwamen niet ver genoeg in de voertuigelektronica om zelf sleutels te programmeren, regeleenheden te coderen en software-updates uit te voeren. We hadden bijna een dagtaak aan het heen en weer rijden naar dealers in de omgeving.” Autobedrijf Spaan begint met pass-thru via het Tech360-portal. Een portal heeft als voordeel dat je als autobedrijf via één inlog toegang hebt tot verschillende automerken. Nadelen zijn er ook, stelt Klaassen vast. “Via het portal kwamen we dieper in de elektronica, maar naar onze mening nog steeds niet diep genoeg.”

Wat kost dat?

Op grond van de Euro 5-wetgeving zijn autofabrikanten verplicht om fabrieksgegevens, documentatie en software beschikbaar te stellen aan de onafhankelijke aftermarket. Wat niet wettelijk is geregeld, zijn de kosten voor het openstellen van de systemen. Sommige automerken werken met abonnementen, al dan niet in combinatie met een aanvullend tarief per tijdseenheid of per handeling. “Bij sommige merken zijn updates bij het tarief inbegrepen. Bij andere merken betaal je apart voor de software.” Kostenbeheersing is vooral een kwestie van ervaring, weet Leo Klaassen. “We kunnen aardig inschatten hoe lang we bezig zijn met een bepaalde update of met diagnose. Dat is vooral belangrijk bij merken met een prijsstructuur op uurbasis. Er zijn ook merken waarbij je één keer betaalt voor langdurige toegang. Bijvoorbeeld een halve dag, een hele dag of een week.”

Even wachten

Klaassen gaat zelf op onderzoek uit. Hij belt en mailt importeurs en autofabrikanten en vraagt informatie op. Vervolgens gaat hij aan de slag om accreditaties te regelen. Spoiler alert: dat gaat niet altijd even snel en eenvoudig. Bij sommige merken duurt het een jaar om toegang te krijgen. Toch heeft Klaassen daar ook wel begrip voor. “Autofabrikanten geven niet zomaar toegang tot hun systemen. Ze zijn kritisch en gaan zeer zorgvuldig te werk. Ze willen precies weten met wie ze te maken hebben voordat ze je binnenlaten. Je moet aan een lange lijst met eisen en voorwaarden voldoen en talloze formulieren invullen.” In de meeste situaties duurt de toelatingsprocedure korter dan een jaar. “Meestal is het binnen een paar maanden geregeld. Maar je moet er bovenop zitten.”

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_300

Autobedrijf Spaan is aangesloten bij Bosch Car Service. Chef werkplaats Jorn Spaan werkt hier met een Bosch DCU 220 met verwisselbare harddisk.

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_301

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen. 

Bijhouden

Op dit moment heeft Autobedrijf Spaan accreditaties van veertien Europese en Japanse automerken. Hoeveel uren, dagen en misschien zelfs weken het heeft gekost om zo ver te komen, heeft Klaassen niet bijgehouden. En daar blijft het niet bij. Het updaten van de verschillende softwarepakketten, het regelmatig vernieuwen van de inlogcodes en abonnementskosten: ook het bijhouden kost tijd en geld. “Uiteindelijk draait het om het resultaat”, vindt Klaassen. “We kunnen een auto nu van a tot z zelf aanpakken, updates uitvoeren en regelapparaten coderen. Ook problemen of storingen kunnen we zelf oplossen. Zonder tussenkomst een dealer. Klanten hoeven niet apart terug te komen omdat wel zelf een bepaalde handeling niet kunnen uitvoeren. De tijdbesparing is groot.”

Indrukwekkend arsenaal

Draait alles eenmaal zoals het moet, dan ben je er nog niet. Het updaten en bijwerken van inlogcodes en wachtwoorden voor veertien automerken is een regelmatig terugkerend ritueel. “Soms voel ik mijzelf bijna meer systeembeheerder dan bedrijfsleider”, zegt Klaassen met een knipoog. Iets anders om rekening mee te houden, zijn de investeringen in hardware. Verschillende automerken stellen verschillende eisen aan de processor, het werkgeheugen, de opslagcapaciteit en het besturingssystemen. Dat betekent opnieuw dat daar het nodige puzzelwerk bij komt kijken. Welke softwarepakketten draaien op welk besturingssysteem en op welke pc? Spaan beschikt inmiddels over een indrukwekkend arsenaal aan computersystemen. “We hebben twee Bosch DCU’s met een verwisselbare harddisk en zes laptops. Daarmee is alles afgedekt. Bij elkaar opgeteld praat je wel over stevige investeringen.”

Vergeet de lader niet

Updates draaien, diagnosetests uitvoeren, regeleenheden flashen: digitaal onderhoud aan een moderne auto kost aardig wat tijd. Dat betekent een extra belasting voor de accu. Een stevige acculader voorkomt problemen door onderspanning. “BMW en Mercedes-Benz schrijven voor dat je de auto tijdens software-updates op een 100A-acculader aansluit”, zegt Leo Klaassen. “We gebruiken speciale acculaders van Bosch die de vereiste laadstroom kunnen leveren. Je wilt niet het risico lopen dat de spanning wegvalt tijdens het updaten.”


Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_302

Tijdens updaten of programmeren is een stabiele boordspanning vereist. Deze Bosch BAT 690 heeft een maximale laadstroomsterkte van 95A. 

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_303

Pass-thru ontsluit niet alleen originele technische informatie. Ook het invullen van het digitale onderhoudsboekje en, zoals hier, het wegschrijven van een onderhoudsbeurt op de autosleutel is mogelijk. 

Geen wondermiddel

Draaien de softwarepakketten eenmaal zoals het moet, dan krijg je daar wel wat voor terug. “We kunnen precies hetzelfde wat een dealer kan. Het allergrootste voordeel is dat we niet meer apart naar de dealer hoeven te rijden. Dat bespaart ons tijd, en onze klanten ook. We hoeven geen herhalingsbezoek in te plannen omdat we er zelf niet uit komen.” De toegang tot originele informatie levert ook in de werkprocessen tijdbesparing op. “Als de auto is verbonden met de fabrikant, heb je toegang tot technische informatie op chassisnummerniveau. Bijvoorbeeld de originele elektrische schema’s, de originele onderdeellijsten en de originele bulletings met oplossingen voor veelvoorkomende storingen. Daardoor kunnen we sneller werken. Maar: je moet nog steeds je eigen gezonde verstand blijven gebruiken. Pass-thru is een uitstekend hulpmiddel, maar het is geen wondermiddel.”

 

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_304

Autofabrikanten ontwikkelen doorlopend softwareupdates voor hun modellen. Voor deze BMW staan 59 updates klaar.

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_305

Steeds meer autofabrikanten ondersteunen draadloze communicatie tussen de tester en de auto. Voor het flashen van kostbare regelapparaten is een bedrade verbinding veiliger.


Plezier

De technici van Autobedrijf Spaan zijn inmiddels helemaal thuis in de verschillende softwarepakketten. Alle technici zijn op training geweest bij Tech360 en Bosch. “Pass-thru-trainingen zorgen voor basiskennis, maar je leert het meest door zelf met de software aan de slag te gaan”, zegt Sven Spaan. “Gemiddeld zitten we hier op 50 doorgangen per dag. Dan krijg je het snel genoeg in de vingers.” Ondanks de investeringen in tijd, moeite en geld is Spaan enthousiast over de mogelijkheden. “Door de combinatie van ons wagenpark en het aantal doorgangen hebben we er dagelijks plezier van.” Leo Klaassen vult aan: “Universele testers zijn tegenwoordig van behoorlijk goede kwaliteit, maar er zit altijd wel ergens een foutje in. Tijdens diagnosestellen kan dat je net op het verkeerde spoor zetten. Met de juiste software zit je meteen op het juiste spoor.”

Pass-thru en digitale onderhoudsboekjes

Pass-thru heeft niet alleen voordelen op technisch gebied. Ook administratief is het handig als je verder de diepte in kunt, vertelt Sven Spaan. “Via pass-thru downloaden we de onderhoudslijst van de fabrikant. Als we klaar zijn met de onderhoudsbeurt, leggen we de ingevulde lijst in de auto. Bij auto’s met een digitaal onderhoudsboekje vullen we online de onderhoudsbeurt in. Zo blijft de onderhoudshistorie up-to-date. Via pass-thru kunnen we de onderhoudsbeurt ook aanmelden in de autosleutel.”


Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_306

Voor het flashen gebruikt Autobedrijf Spaan deze MaxiFlash Elite. 

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_307

Bepaalde fabrikanten stellen hoge systeemeisen aan de pc. Softwarepakket Xentry van Mercedes-Benz staat op een aparte - en zware - laptop geïnstalleerd.

Klantenbinder

Sven Spaan stipte het onderwerp al kort aan: hoe verkoop je de voordelen van pass-thru aan klanten? “Voor pass-thru geldt hetzelfde als voor andere reparaties. Als je het goed uitlegt, willen klanten er gewoon voor betalen. We merken dat klanten via via naar ons toe komen omdat ze horen dat we met originele diagnose werken.” Volgens Spaan komt het regelmatig voor dat een software-update volstaat om een hardwareprobleem op te lossen. “Ik schat dat ongeveer 20 procent van de storingen bij moderne auto’s is op te lossen met een software-update. Laatst kregen we een jonge BMW in de werkplaats. Het instrumentenpaneel deed niets meer. Een ander autobedrijf had de auto uitgelezen. De universele tester gaf aan dat het probleem in het instrumentenpaneel zat. 1100 euro en een nieuwe instrumentenpaneel later was het probleem nog steeds niet weg. Wij hebben de auto uitgelezen met BMW ISTA programma via pass-thru. Na een software-update via BMW deed alles het weer, en het kostte minder dan 100 euro. Dat heeft ons een nieuwe trouwe klant opgeleverd.”

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_308

Merkgebonden diagnose is nauwkeuriger en zet je sneller op het juiste spoor bij diagnose, constateert Leo Klaassen.

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_309

Sven Spaan (links) en Leo Klaassen zijn enthousiast over de mogelijkheden van pass-thru. "Het aanvragen en bijhouden van accreditaties kost tijd, maar het levert ook tijdwinst op."  


Lastige keuzes

Na twee jaar pionieren zijn de technici van Autobedrijf Spaan tevreden over de mogelijkheden van pass-thru op dealerniveau. De grote vraag is: wanneer kan je het als autobedrijf beter uitbesteden en wanneer is zelf doen de moeite waard? Dat antwoord is lastig te geven, vindt Leo Klaassen. “Persoonlijk denk ik dat het vooral van het werkaanbod afhangt. Als je af en toe een sleutel of trekhaak moet inleren, dan kan dat prima via een portal. Als je meerdere keren per week naar de dealer moet voor updates, of voor het inleren van onderdelen, dan wordt het interessant om het zelf op te pakken. En als je de echt de diepte in wilt gaan met pass-thru, dan moet je altijd rechtstreeks bij de fabrikant een accredicatie aanvragen, want dat lukt niet via een portal.”

STABIELE WIFI

Draadloze communicatie tussen auto en laptop vraagt om een snelle en stabiele verbinding. “Ons wifi-netwerk voldoet aan de eisen”, zegt Leo Klaassen. “Maar als we een regelapparaat flashen, doen we dat altijd bedraad. Er hoeft maar een kleine storing in het draadloze signaal te zitten en je kan het onderdeel weggooien. Dat risico wil je niet lopen, wat een nieuw regelapparaat kan gemakkelijk 800 tot 1200 euro kosten.”


Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf_310

De gemiddelde leeftijd van het wagenpark is nul tot vijf jaar oud, vertelt Leo Klaassen. "We moeten dezelfde storingen oplossen waar dealers mee te maken krijgen. Met pass-thru gaat dat heel soepel." 



Toegang tot digitaal onderhoudsboekje

Autobedrijf Spaan regelt softwaretoegang zelf

10/12
Loading ...