Gaan we in de toekomst auto’s alleen nog maar softwarematig repareren? En wanneer is die toekomst? Morgen, of laat het nog even op zich wachten? Dat weten we niet, maar met Pass-thru kan jij je klant nu al diensten op dealerniveau leveren. Met of zonder hulp, als je de weg weet, is Pass-thru makkelijker dan je denkt. Goed voor je klantenbinding én je omzet!
In een universele werkplaats zie je vaak meer bruggen dan monteurs. Handig, een auto op de brug kan blijven ‘hangen’ terwijl je wacht op onderdelen. Zijn die bruggen nodig in de toekomst? Wees gerust, dagelijkse werkzaamheden zullen niet alleen maar uit software schrijven bestaan, maar het zal wel steeds vaker voorkomen. Moderne voertuigen zijn te ‘repareren’ door nieuwe software te schrijven. En niet alleen in het motormanagement, er is ook software beschikbaar voor andere systemen als stuurbekrachtiging- of navigatiesysteem. Kan dat ‘repareren’ ook in de universele werkplaats?
Elke universele werkplaats kan ‘een lijntje’ aanleggen met de fabrikant. Dit lijntje staat als bekend als ‘Pass-Thru’. Met investeringen die te overzien zijn ben je hiermee in staat je klant service te verlenen die op dealerniveau. Daarmee hoeft jouw klant hoeft niet richting dealer voor software-updates, daarvoor kan hij gewoon bij zijn eigen, vertrouwde garage terecht.
Een Pass-thru verbinding tot stand brengen met een fabrikant vergt geduld. Voor ieder merk een apart account en het aanmaken daarvan gaat niet zonder slag of stoot. Fabrikanten zijn verplicht data beschikbaar te stellen aan het universeelkanaal. Daar zijn ze niet happig op, en ze maken het je niet makkelijk om toegang tot hun site krijgen. Maar het is niet onmogelijk en het loont om er tijd in te investeren. Wil je liever zelf geen tijd verliezen met het aanmaken van een account? Een alternatief is het inschakelen van bedrijven die zich hier in gespecialiseerd hebben en garagisten helpen bij de aanvraag van een account.
Ga je zelf aan de slag, dan is de eerste hobbel die genomen moet worden het uitvinden op welke website de fabrikant zijn informatie heeft ‘verstopt’. Je kunt voor toegang tot Pass-thru van bijvoorbeeld Fiat niet terecht op fiat.nl. Ieder merk heeft hier een aparte website voor. Die zijn allemaal anders ingericht en bieden allemaal verschillende mogelijkheden. Zo zijn er fabrikanten die alleen ondersteunen in wat wettelijk verplicht is, anderen ondersteunen weer in alles.
De tweede hobbel is het aanvragen van een account. Wat je daarvoor in ieder geval moet hebben is een creditcard, om online te kunnen betalen. Sommige fabrikanten willen meer van je weten voor ze je ‘doorlaten’. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van ‘Odis’, de diagnosesoftware van VAG Groep? Dan wordt je vooraf uitgebreid gescreend.
Naast het invullen van stapels documenten, moet je een kopie van je KvK-registratie aanleveren. Bovendien moet er een bewijs van goed gedrag aangeleverd worden. Een uitgebreide procedure die maanden in beslag kan nemen. Maar als je de toegang eenmaal hebt gekregen, kan je wel voor deze merken een complete service bieden aan je klant. Die hoeft niet meer richting dealer voor softwarematige diensten. Die service kan jij nu zelf bieden.
Is het de moeite waard om te investeren in het lijntje van het universele garagebedrijf naar de autofabrikant? Zeker, en is eigenlijk onmisbaar in de moderne werkplaats.
Met Pass-thru ben je als bedrijf bij de les. Je kunt fabrikantinformatie ophalen zonder te twijfelen of deze wel klopt. Bijvoorbeeld voor een softwareupdate of een TSB voor het voertuig dat in je werkplaats staat. Of voor het invullen van een digitaal onderhoudsboekje. Ook hiervoor heb je een account bij de fabrikant nodig.
Nog een goede reden om te investeren in Pass-thru: dealermagazijnen centraliseren en originele onderdelen worden ook via andere kanalen ingekocht. Zo heb je minder contact met de dealer. Heb je hem nodig om een vervangen onderdeel te configureren? Dan kan het zijn dat je niet meer meteen geholpen wordt, om maar te zwijgen over de rekening, want: uit het oog is uit het hart.
In eerste instantie vooral tijd, door uitzoekwerk. Sommige fabrikanten vragen een bedrag voor de aanvraag, verder betaal je ook per inlogsessie. Vaak wordt daarvoor een tarief per uur ingelogd berekend. Sommige informatie is gratis en voor andere moet betaald worden. Dan moet je rekening houden met een bedrag van rond € 10,- per uur. Wil je software schrijven, dan is dat ongeveer € 35,- per uur. Bedragen zijn fabrikant-afhankelijk maar in deze orde van grootte. Kosten die te overzien zijn dus.
Leuk allemaal, maar hoe kan je je omzet vergroten met Pass-thru? Een sleutel inleren (‘klaar terwijl u wacht’), een navigatie-update uitvoeren of een software-update voor een hybride voertuig dat aan de laadpaal niet meer goed oplaadt. Allemaal werkzaamheden die je niet meer hoeft uit te besteden, maar uitvoert in je eigen werkplaats. Tel daarbij de kostenbesparing op van de tijd die je niet kwijt bent aan het wegbrengen en ophalen van klantauto’s naar de dealer. Pass-thru levert je omzet en blije klanten op. Daarmee is het tegelijkertijd ook een mooie marketingtool.
Tenslotte maakt het kunnen opereren op dealerniveau je een aantrekkelijke werkgever voor techneuten. Je hebt hen immers wat te bieden wat betreft moderne en toekomstige technieken.