Branche brede samenwerking helpt je op weg

Geen excuus meer: aan het werk met Pass-thru. Nu!

Waarom zou ik me bezighouden met pass-thru? Ik heb mijn werkplaats vol met auto’s die ik zonder kan repareren. Ik heb er geen tijd voor. Ik weet niet wat je er mee kan. Pass-thru is toch diagnose op afstand? Ik krijg toch geen informatie van fabrikantensites. Allemaal excuses en misvattingen om niet met pass-thru aan de slag te gaan. Tijd voor actie. Bovag, AMT en branchegenoten gaan je op weg helpen. Aan de slag, nu!

 Lees verder  


Pass-thru stelt het universeel kanaal in staat op dealerniveau diagnose te stellen en reparaties uit te voeren. Je kunt er bijvoorbeeld sleutels mee inleren of software updates uitvoeren, maar ook een digitaal onderhoudsboekje invullen.

 

Moderne voertuigen vragen om onderhoud en reparatie d.m.v. pass-thru. Je kunt er dus niet omheen. Toch wordt er bij universele autobedrijven nog betrekkelijk weinig mee gewerkt en is men nog onvoldoende op de hoogte wat je allemaal met pass-thru kan.

 

De meeste bedrijven zien wel de noodzaak om er in te verdiepen of investeren, maar om verschillende redenen komt het er niet van. De werkplaatsplanning loopt over en auto’s met softwareproblemen worden naar een autobedrijf of dealer gebracht die wel pass-thru-voorzieningen hebben.

Nu al Pass-thru?

Alle info en hulp die jouw kant op komt is mooi, maar het is vooral zaak om er wat mee te doen. Wil je je alvast verdiepen in Pass-thru of weten hoe de ti-websites van verschillende fabrikanten werken? In dit online magazine lees je onder meer hoe je ‘het lijntje’ met de fabrikant legt, wat je er mee kan en wat de praktijkervaringen van collega’s zijn. Ook vind je uitleg over fabrieksinformatie met daarbij een handig overzicht (en directe links) van fabrikantenwebsites. Meer Pass-thru vind je ook op onze website.


Geen excuus meer: aan het werk met Pass-thru_285

J2534-protocol: Google translate voor voertuigen

De computertaal in een voertuig is anders dan de taal van een computer of tester. Je kan de software vanaf de fabrikanten website niet direct in een voertuig uploaden. Je hebt daarvoor een Pass-thru module nodig: een interface voorzien van het J2534 protocol. Deze interface vertaalt de taal van de fabrikant in die van voertuig. De interface zorgt ervoor dat voertuig en fabrikant met elkaar kunnen communiceren.

Drempel

Een andere grote drempel is om als universeel garagebedrijf toegang te krijgen tot fabrieksinformatie. Voor elk merk moet je een apart account aanvragen en sommigen maken het je erg moeilijk. En heb je toegang, waar vind je dan de juiste informatie?

 

Kortom, er is behoefte aan informatie, kennis en handvatten om met pass-thru aan de slag te gaan. En daar gaan verschillende partijen uit de branche mee aan de slag. Op verzoek van Bovag schoof AMT januari dit jaar met verschillende partijen aan tafel om een branche brede samenwerking omtrent Pass-thru op te zetten.

 

Kennis delen

Samen met RAI Aftermarket, grossiers Fource, Partspoint en Groupauto, opleiders GMTO en Autoniveau en Aftersales Magazine worden handen ineen geslagen om universele autobedrijven gezamenlijk verder te helpen met pass-thru. Hoe? Met een centraal informatieplatform, bijeenkomsten en training. Van de details en de voortgang van het project houdt AMT je natuurlijk op de hoogte.

 

Wat is Pass-thru? 

Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht fabrieksinformatie, documentatie en beschikbaar te stellen voor de aftermarket. Via dit lijntje met de autofabrikant kan je regelapparaten (her)programmeren. Dit wordt Pass-thru genoemd. Wat kan je met Pass-thru?

  • Software updates uitvoeren
  • Foutcode informatie ophalen
  • Technisch service bulletins
  • Inleren/coderen, (bijv. sleutels, trekhaken, gasklephuizen en ECU’s.)
  • Terugroepacties bekijken.
  • Schema’s opvragen.
  • Onderhoudslijsten ophalen.

Wat heb je nodig voor Pass-thru?

  • Een account bij de tech-info website van de autofabrikant
  • Pass-Thru interface: een VCI met J2534-protocol
  • Laptop of PC
  • Acculader ( Bij voorkeur één die ‘flashes’ en 100A levert met een minimale boordspanning van 13,5V)


Groupauto diagnose expert

Geen excuus meer: aan het werk met Pass-thru

2/12
Loading ...