Autoniveau_61

Pass-Thru

Pass-Thru, een term die de laatste tijd veel gebruikt en gehoord wordt in de markt. Veel bedrijven nemen contact met ons op met vragen over Pass-Thru:

 

  • "Hoe moeten we beginnen?"
  • "Wat kost het?"
  • "Wat voor computer hebben we nodig?"  

 

Aan de andere kant vragen wij altijd wat het doel is van het autobedrijf:

 

  • "Wat wil je als autobedrijf bereiken met Pass-Thru?"  

 

Op deze vraag krijgen we niet altijd concreet antwoord, meestal wordt er gezegd: "Ja, we moeten er nu echt iets mee gaan doen". En om eerlijk te zijn is dat niet de juiste reden om met Pass-Thru aan de slag te gaan.

Lees verder 
Autoniveau - foto

Pass-Thru is een middel, niet het doel

'Professionaliseren, efficiëntie, onderscheiden, meer werk in huis houden, merk-specialisme', dat zou het doel kunnen of zelfs moeten zijn  

 

Waar het uiteindelijk om gaat is gebruik maken van de mogelijkheden die de verschillende fabrikanten bieden voor het onafhankelijk autobedrijf. Pass-Thru is daar slechts een onderdeel van, er is veel meer te halen dan de meeste onafhankelijke autobedrijven denken.

 

Eén of alle merken?

Iedere fabrikant is wettelijk verplicht een portaal beschikbaar te hebben voor het onafhankelijk autobedrijf. Wat niet is vastgelegd hoe dat portaal er uit ziet en werkt. De autofabrikanten hebben deze portalen naar eigen inzicht en visie ingericht.   Concreet betekent dit dat het onafhankelijk autobedrijf voor ieder merk moet weten hoe het portaal werkt en achter welke knop wat te vinden is. Ons advies is dan ook te starten met de merken die veel voorkomen bij het autobedrijf of juist de merken waarvan het autobedrijf het meest 'last' heeft. In de praktijk komen we gemiddeld uit op drie verschillende merken.   Hoewel ieder merk dus verschillend is hebben ze wel allemaal één ding gemeen: Het begint bij een website en het creëren van een account.

 

Start met digitale service registratie (DSR)

Digitale service registratie is een laagdrempelige manier om gebruik te gaan maken van de verschillende fabrikanten portalen. Daarbij DSR gelijk voordelen voor het onafhankelijk autobedrijf en haar klant.  

 

Digitaal onderhoud registreren volgens fabrikant specificaties zorgt voor een professionele uitstraling naar de klant toe. Je laat zien als onafhankelijk autobedrijf dat je werkt volgens de maatstaven van de fabrikant en geeft daarmee de klant vertrouwen in het geleverde werk.  

 

Registratie van onderhoud is niets nieuws, papieren onderhoudsboekjes worden al jaren gebruikt, ingevuld maar gaan ook verloren. Het antwoord van de fabrikanten hierop is het papieren boekje vervangen voor een online variant: Digitale Service Registratie.  

 

Wettelijk zijn fabrikanten die geen papieren onderhoudsboekje meer bij een nieuw voertuig voegen verplicht de online registratie beschikbaar te maken voor het onafhankelijk autobedrijf. Daarbij is het ook wettelijk vastgelegd dat het registreren van het uitgevoerde onderhoud zonder kosten gedaan kan worden.  

 

Het online registreren van onderhoud begint bij een website en het creëren van een account. In onze handleiding 'Digitale Service Registratie' zijn voor alle merken, die gebruik maken van DSR, de juiste websites en het registratieproces uitgelegd.  

 

De meeste fabrikanten vragen voor de registratie de NAW gegevens van het bedrijf, de naam en email van de wettelijk vertegenwoordiger en het BTW nummer van het bedrijf. Aanvullende gegevens zoals een uittreksel uit de Kamer van Koophandel of een D.U.N.S. nummer zijn uitzonderingen. Houdt er wel rekening mee dat het creëren van het account enige tijd kan kosten, in de praktijk tot maximaal twee werkdagen.  

 

Zodra het administratieve gedeelte is afgerond kan het onafhankelijke autobedrijf het onderhoud registreren op het portaal van de fabrikant. Hier komt enige vaardigheid bij kijken en vaak is er een koppeling met het onderhoudsschema die de fabrikant hanteert.  

 

Ook hier biedt onze handleiding 'Digitale Service Registratie' uitkomst omdat naast de website en het creëren van het account ook de juiste werkwijze voor het registreren van het onderhoud wordt uitgelegd. Uiteindelijk is het onafhankelijk autobedrijf met deze handleiding in staat zelfstandig de starten met Digitale Service Registratie.

Autoniveau_260

DSR en BMW

BMW is op dit moment het enige volume merkt die het mogelijk maakt het digitale onderhoudsboekje ook op te slaan in het voertuig. Via de iDrive en het infotainmentscherm kan de bestuurder van het voertuig de onderhoudshistorie opvragen van het voertuig. Dit staat los van het 'Condition Based Service' menu. De klant kan in het voertuig zien of zijn onafhankelijk autobedrijf het onderhoud geregistreerd heeft zoals de fabrikant dat bedoelt heeft. Een juiste registratie kan de klant ervaring dus maken, of breken.  

 

Het opslaan van de historie in het voertuig begint bij een juiste registratie van het onderhoud op de website van BMW. Vervolgens kan met de origineel tester van BMW, ISTA, deze historie vanuit de database geschreven worden naar het voertuig.  

 

Dit schrijven van de historie naar het voertuig met ISTA kan het onafhankelijk autobedrijf zelf of uitbesteden aan ons via AutoNiveau Remote Diagnostics.

 

Informatie van de fabrikant

En volgende stap in het optimaal benutten van de mogelijkheden van de fabrikant is (technische) informatie.  

 

Als wij aan de diagnose specialisten bij het onafhankelijke autobedrijf vragen wat deze het meest missen tijdens een diagnose geven ze allemaal hetzelfde antwoord: Voldoende tijd en de juiste informatie.  

 

Hoeveel tijd een diagnose specialist krijgt voor een diagnose is iets van binnen het bedrijf zelf bespreekbaar gemaakt moet worden. Onze trainingen voor zowel de diagnose specialist als de receptionist zorgen ervoor dat dit gesprek gevoerd kan worden ook de klant hierin meegenomen wordt.  

 

Wel zijn wij er van overtuigd dat met de juiste informatie de diagnose specialist efficiënter kan werken, juiste en actuele informatie haal je bij de bron: De fabrikant  

 

Volgens de wet van Monti uit 2002 is iedere fabrikant verplicht de (technische) informatie beschikbaar te maken voor het onafhankelijk autobedrijf.  

 

Werkplaatsinstructies, elektrisch schema's, onderdelen identificatie, technische service bulletins (TSB's) en recall informatie zijn allemaal beschikbaar voor het onafhankelijk autobedrijf tegen zeer schappelijke tarieven.  

 

Afgelopen jaar hebben we op onze technische helpdesk ruim 5000 aanvragen gekregen voor technische informatie. Aanvragen die bedrijven doen omdat er een probleem in de werkplaats is en de voorhanden informatie niet voldoet. Als deze bedrijven eens wisten hoe eenvoudig en goedkoop het is om deze informatie zelf, op chassisnummer, te kopen bij de fabrikant denk ik dat dat een groot aantal weglek uren had kunnen voorkomen.  

 

Het aanschaffen van informatie bij de fabrikant start wederom bij een website en account, over het algemeen zijn dit dezelfde die ook gebruikt worden voor digitale service registratie. Dit maakt DSR ook een goed vertrekpunt, omdat met deze inloggegevens toegang tot veel meer verkregen kan worden.  

 

Betalingen op de verschillende portalen gebeurd via een creditcard. Hier ondervinden wij van sommige autobedrijven weerstand. Men ervaart het als een risico om een creditcard beschikbaar te stellen aan de werkplaats, maar hier zijn goede oplossingen voor zoals het instellen van een (lage) limiet of een pre-paid kaart. Vergeet daarbij niet dat de werkplaats wel vertrouwd wordt met de (dure) auto van de klant en op rekening onderdelen bestelt kunnen worden bij de grossier.  

 

De vraag is nu hoe om te gaan met deze, nieuw verkregen, informatie van de fabrikant. En hier ligt gelijk het rendementsvoordeel en professionalisering voor het onafhankelijk autobedrijf.  

 

Bij aanname van een diagnose of (complexe) reparatie kan de winst al behaald worden bij de receptie. Zeker als de foutcode al eerder uitgelezen is, kan eenvoudig in de technische service bulletins gezocht worden of het probleem bij de fabrikant bekend is of welke metingen de fabrikant voorschrijft om tot de oplossing te komen. In het geval van een reparatie kan de receptie het werkbeschrijving van de fabrikant opzoeken en toevoegen aan de werkorder. Uiteraard kan het raadplegen van de fabrikant informatie ook gedaan worden gedurende een diagnose en reparatie, de winst zit hem in dat het onafhankelijk autobedrijf niet nogmaals het wiel hoeft uit te vinden.


Autoniveau_261

Communicatie met het voertuig

De laatste, en gelijk ook de meest complexe stap, is de connectie met het voertuig.  

 

De regelgeving verplicht de fabrikanten om software updates voor de aandrijflijn beschikbaar te stellen voor het onafhankelijk autobedrijf voor voertuigen vanaf de Euro 5 emissie norm (Pass-Thru). Daarbij is de fabrikant ook verplicht de origineel tester beschikbaar te stellen.  

De koppeling met het voertuig is voor ons de laatste stap, omdat we van mening zijn dat het veel belangrijker is te weten dat er een update beschikbaar is (TSB's), dan dat het onafhankelijk bedrijf hem daadwerkelijk ook zelf uit kan voeren. Waar het vooral om gaat is het reduceren van weglekuren en professioneel uitvoeren van onderhoud en reparatie.

 

Gebruik maken van de Pass-Thru oplossing van de fabrikant begint ook weer bij de website en het bijbehorende account. Daarbij moet er software gedownload worden op een computer en deze computer gekoppeld met het voertuig via een (universele) interface.  

 

Ook hier is de fabrikant vrij om zelf zijn Pass-Thru oplossing vorm te geven en hierin zien we meer verschillen tussen de fabrikanten dan bij de voorgaande aspecten.  

 

Over de eisen van deze computer wordt in de branche veel gezegd maar het is eenvoudiger dan gedacht. Een moderne computer met een voldoende grote harde schijf (min 256GB) is normaal gesproken voldoende.  

 

Een universele interface is een interface die voldoet aan het J2534 protocol. Er zijn in de markt verschillende J2534 interfaces verkrijgbaar, daarbij zijn er ook universeel testers die het J2534 protocol ondersteunen.  

 

Het verkrijgen van de origineel tester of interface behoort ook tot de mogelijkheden. Middels deze laatste stap kan het onafhankelijk bedrijf werken met dezelfde informatie en connectie met het voertuig als de merkdealer.

 

AutoNiveau Remote Diagnostics

De connectie met het voertuig op fabrikanten niveau kunnen onafhankelijke autobedrijven ook aan ons uitbesteden via AutoNiveau Remote Diagnostics. Via de AutoNiveau Remote zijn we in staat de EOBD connector van het voertuig, via het internet, te verlengen naar ons service centrum. Hierdoor halen de gebruikers van AutoNiveau Remote Diagnostics de mogelijkheden van een groot aantal diagnosetesters in huis zonder daarin zelf te hoeven investeren.  

 

De enige beperking die Remote Diagnostics kent is de brug tussen het voertuig en het service centrum. Deze is voldoende stabiel om een voertuig uit te lezen of bijvoorbeeld een regeleenheid te coderen maar in sommige gevallen niet stabiel genoeg om een regeleenheid van nieuwe software te voorzien.    

 

Wat doet AutoNiveau

AutoNiveau maakt al enige tijd gebruik van alle mogelijkheden die de fabrikanten bieden: Technische informatie, Pass-Thru en de verschillende origineel testers worden dagelijks gebruikt.  

 

Omdat we gebruik maken van de fabrikant systemen zijn we op de hoogte van wat er nodig is om toegang te krijgen tot deze systemen. Door deze systemen constant te gebruiken zijn we ook goed op de hoogte als er problemen zijn en vervolgens weer hoe deze op te lossen. Deze kennis willen wij graag delen met onze klanten om zo samen met onze klanten te zorgen dat zij hun doelen behalen.  

 

Zo ondersteunen we bedrijven via Remote Diagnostics , helpen we onafhankelijke bedrijven met onze handleiding 'Digitale Service Registratie' en kunnen we ook bedrijven helpen aan een volledig werkende Pass-Thru oplossing of een originele diagnose tester. Via onze webshop bieden we naast DSR en Pass-Thru ook interfaces en geschikte acculaders aan.  

 

Maar waar wij vooral naar streven is onze klant een passende oplossing bieden die past bij het doel en aanwezige equipment binnen het onafhankelijk autobedrijf.

Volgend artikel

Autoniveau OUD

6/12
Loading ...