Alliance Automotive: denk na over een leerwerkplek

Alliance Automotive is partner van AMT's kennistest 'Bedrijfs- en Autotechnicus van de Toekomst'. Alliance Automotive maakt zich sterk om jongeren voor de toekomst op te leiden en heeft daarom de Autoservice Totaal-, Autovakmeester- en CarProf-ondernemers gevraagd om na te denken over een leerwerkplek.

Lees verder 

Er is een tekort aan bedrijfs‑ en autotechnici en de branche staat voor twee uitdagingen: het aantrekken van nieuwe technici en het voorkomen dat de huidige technici uitstromen naar andere branches. Als eigenaar van merken, formules en ketens heeft Alliance Automotive zich gespecialiseerd in de distributie en verkoop van auto-onderdelen en -accessoires. Alliance heeft dus ook belang bij gezonde en sterke ondernemers in de automotive aftermarket.

Ontwikkeling en opleiding is belangrijk voor het behoud van je medewerkers. Investeren in kennis houdt technici gemotiveerd. Dat geldt voor zowel leerlingen als ervaren autotechneuten. Alliance Automotive Benelux biedt deelnemers opleidingstrajecten aan via Tech360.

Denk na over een leerwerkplek

Alliance Automotive heeft alle garagebedrijven van de eigen garageformules (Autoservice Totaal, Autovakmeester en CarProf) aangeschreven en hen gevraagd na te denken over een leerwerkplek. Wie nu investeert in leerwerkplekken en tijd steekt in een stagiair, investeert immers in zijn eigen collega's van de toekomst. De voertuigbranche heeft jonge mensen nodig die straks het hele personeel meeneemt in de nieuwste ontwikkelingen. Alliance realiseert zich dat dit een lastige opgave kan zijn, want ondernemers zijn vaak bezig met vandaag en morgen; niet met overmorgen. Misschien heb je nu geen extra technicus nodig, maar als de komende vier jaren drie medewerkers met pensioen gaan, moet je wel blijven investeren in nieuwe aanwas.

 

Een aantrekkelijk loopbaan in het verschiet

Er speelt nog iets mee. Het werven van nieuwe leerlingen zal volgens Alliance Automotive de komende jaren moeilijker worden. Er zijn minder jongens die aan brommertjes sleutelen, dus de werving moet op een bredere groep worden gericht. Dat lukt alleen als er een aantrekkelijke loopbaan in het verschiet ligt. Jonge mensen knappen af op een conservatieve bedrijfscultuur en moeten op een andere manier worden uitgedaagd, ook in hun werk. Zet leerlingen dus niet achter de bezem, want dan verlies je ze voor het bedrijf en het vak. Maak medewerkers verantwoordelijk voor een taak of bepaalde werkzaamheden. Je hoeft echt niet van elke leerling een leidinggevende te maken, maar wie zich gewaardeerd en gehoord voelt en met begeleiding een hoger niveau haalt, blijft geïnteresseerd.

Maak het vak interessanter 

Het tweede punt is het voorkomen dat goede vakmensen de branche verlaten. Ook dat is een onderdeel van Alliance's bredere aanpak om zich in te spannen voor een gezonde automotive aftermarket. De beste manier om personeel vast te houden is door het vak interessanter te maken. De huidige technische ontwikkelingen bieden daar gelukkig alle ruimte voor. We gaan van steeksleutel naar laptop, van brandstofmotoren naar elektromotoren, van overzichtelijke diagnoses naar ingewikkelde vraagstukken. Dat maakt het vak nog interessanter, want naast de 'traditionele' technieken is er een nieuwe generatie auto's met moderne technieken in aantocht.


Denk na over een leerwerkplek_592

 De beste manier om personeel vast te houden is door het vak interessanter te maken.

"De technici van onze klanten" 

De technische ontwikkelingen vragen zoveel kennis dat technici met een goede opleiding hard nodig zijn. Om die reden is Alliance Automotive partner in de AMT Kennistest. De deelnemers die aan de kennistest 'Bedrijfs- en Autotechnicus van de Toekomst' meedoen zijn natuurlijk bovengemiddeld enthousiast. Alliance Automotive hoopt dat ze straks de technici van hun klanten van de toekomst zijn. En om het vak interessant te houden helpt Alliance ze met Tech360, zodat ze ook na hun opleiding de veranderende techniek blijven bijhouden.



Advertorial OOMT

Denk na over een leerwerkplek

7/12
Loading ...