Investeren in de allerbeste werkplaatsapparatuur? Zodat je binnen een paar minuten schokdempers en remmen kunt testen, de wielstanden kan controleren en het storingsgeheugen kan uitlezen? Hartstikke goed natuurlijk. Het wordt nog beter als je je klanten laat zien welk voordeel al dat moois hen biedt. Dat is precies wat Autobedrijf Wijnne in Doornspijk deed. AMT was erbij.
Door Erwin den Hoed / Foto’s AMT
Vrijdagmiddag, eind 2018. Het is gezellig in de werkplaats van Autobedrijf Wijnne. Er staan goedgevulde broodmanden en warm, koud, hartig en zoet beleg. Er is soep, koffie en meer om de inwendige mens te versterken. Ruim honderd Wijnne-klanten laten zich al dat lekkers goed smaken. Ondertussen maken ze een praatje met elkaar en met de drie ‘gezichten’ die het autobedrijf de toekomst in gaan leiden.
Gerrit, Hennie en Anneke Wijnne staan op het punt het bedrijf met thuisbasis Doornspijk en vestigingen in Dieren en Nijmegen over te nemen van hun ouders Gerrit-Jan en Ria. En juist met die toekomst is de derde generatie in familiebedrijf Wijnne uitdrukkelijk bezig. Hun jongste investering is een Hermann-vierstempelbrug met Bosch-Beissbarth-apparatuur voor razendsnel contactloos uitlijnen. Die schakel maakt de snelle diagnosestraat in dit Bosch Car Service-bedrijf compleet.
Mooi, zulke topequipment, maar die krijgt pas waarde als er klantenauto’s overheen gaan. Dus vraagt Hennie de bezoekers plaats te nemen op de stoelen die de werkplaats tot een theater hebben omgetoverd. Ze heet hen welkom in: “De werkplaats van de toekomst”, en geeft na een korte introductie het woord aan zus Anneke. Zij loopt kort door de historie van het familiebedrijf.
Van de oprichting van het landbouwloonbedrijf in 1955 via de overname door haar ouders in 1979 en de overstap naar auto’s niet lang daarna. Ze vertelt hoe zij en haar broer en zus aanvankelijk hun geluk buiten het ouderlijk bedrijf zochten. Dat zij afgestudeerd econoom is en zus Hennie bedrijfskundige. Dat ze beiden ervaring opdeden in een groot bedrijf, maar daar de betrokkenheid van het familiebedrijf misten. En dat broer Gerrit dan weliswaar autotechniek studeerde aan de HAN Automotive, maar niet met de bedoeling om die kennis in te zetten voor Autobedrijf Wijnne. Dat doet hij nu wel en, net als zijn zussen, met groot enthousiasme.
En dus groeide het bedrijf hard in de afgelopen jaren. Er kwamen nieuwe vestigingen, eerst in Nijmegen en recent in Dieren. Op alle drie de vestigingen presenteert Wijnne inmiddels een groot assortiment aan jong gebruikte auto’s, en in Doornspijk is er nu ook schadeherstel. Het laat zien dat het bedrijf de klant alle zorgen rond zijn auto uit handen wil nemen.
Anneke wijst op de digitale infrastructuur van het bedrijf die daar op gericht is. Online een afspraak maken of een offerte aanvragen? Geen probleem. Digitaal onderhoudsboekje? Werken we bij. Het CRM-systeem? Helemaal up-to-date. Als bij onderhoud blijkt dat de remblokken nog 7.500 km kunnen blijven zitten? De klant krijgt keurig op tijd een mailtje om een afspraak te maken. En voor wie zijn auto wil ‘connecten’ met de werkplaats van Wijnne, zodat daar bijvoorbeeld foutmeldingen van afstand zichtbaar gemaakt kunnen worden, biedt Wijnne een EOBD-dongel.
Eenmaal in de werkplaats, moet de auto natuurlijk op de juiste manier onderhouden of gerepareerd worden. Anneke: “Veel dealers verdienen het geld in de werkplaats. Wij geloven dat een goede werkplaats nodig is om ook aan de modernste auto’s te kunnen werken. En wij moeten dat kunnen, want wij verkopen veel auto’s die zo jong zijn dat ze nog in de fabrieksgarantie zitten.”
Goed dat ze dat zegt, want één van de klanten wil weten of die garantie niet vervalt bij de afleverbeurt: “Jullie zijn immers geen merkdealer.” Gelukkig kan ze hem geruststellen: “Die blijft gewoon gehandhaafd. Wij hebben alle kennis en equipment in huis om onderhoud en reparaties volgens fabrieksvoorschrift uit te voeren.”
Dankzij de jongste investeringen in kennis en equipment ligt er in de Doornspijkse werkplaats nu een complete diagnosestraat. “Uniek in Europa”, houdt Anneke haar klanten voor. Voor uitleg en een demonstratie geeft ze het woord aan Jack Keizer van leverancier NBT (Nijboer Blijstra Techniek). Die begint bij het begin.
De overheaddeur gaat open en eerste autotechnicus Wilfred Westerink rijdt een auto de werkplaats binnen. Eerst over de profieldieptemeter. “Zo weet je meteen hoe de banden er bij staan”, licht Keizer toe. “Hebben ze nog voldoende profiel? En: slijten ze niet scheef af?” Het volgende station is de rollenremtestbank met daarvoor de suspensiemeter. “Daarmee testen we de schokdempers. Goede schokdempers waarborgen een goed contact tussen band en wegdek. Is dat er niet, dan sta je ook met goede remmen niet op tijd stil.”
Het derde station van de diagnosestraat is de splinternieuwe Hermann-vierstempelbrug met de touchless Beissbarth-uitlijnequipment. Keizer legt uit waarom het meten van wielstanden zo belangrijk is: “Staan ze niet goed, dan gaat dat ten koste van het rijcomfort, de auto stuurt slechter of trekt naar één kant. Bovendien slijten de banden veel sneller en stijgt het brandstofverbruik.”
Nuttig dus, om die wielstanden regelmatig te controleren. Maar kost die controle veel tijd, dan kost die de klant veel geld, zelfs bij Wijnne: “Daarom is deze apparatuur zo ontworpen dat de meting echt razendsnel gedaan kan worden.” Inderdaad, want terwijl Wilfred de meting uitvoert, heeft Jack Keizer maar net voldoende tijd om tekst en uitleg te geven: “Wielklemmen ophangen is niet nodig. In plaats daarvan staan er vier camera’s naast de brug die ieder heel nauwkeurig de positie van een wiel in kaart brengen.”
Binnen no-time staan de wielstanden op het scherm. “In dit geval is correctie van de wielstanden niet nodig.” Vaak is dat wel zo: “In de afgelopen twee weken hebben we proefgedraaid, 50 procent van de auto’s was niet goed uitgelijnd”, vult Anneke aan.In die gevallen bewijst de Hermann-hefbrug zijn nut: “Deze brug levelt continu, zodat hij altijd exact waterpas staat”, legt Keizer uit. “Belangrijk, want anders klopt je meting niet meer als je aan het stellen bent.” En ook belangrijk: “De vier stempels staan niet in de weg als je aan het sleutelen bent. Bovendien kan de brug 6,5 ton aan en is hij lang genoeg voor grote, zware bestelauto’s.”
Kortom: banden, schokdempers, remmen, wielstanden…, voor de klanten van Wijnne is er nogal wat te winnen: “Voor € 39,95 doen we een total check”, zegt Hennie. “Maar voor jullie is het de eerste keer gratis. In de goodiebag, die je straks meekrijgt, zit een waardecheck. Dus volgende week allemaal een afspraak maken!”Dan gaat de bar open en is het tijd voor een drankje. De klanten vragen honderduit aan de drie Wijnnes, en om Jack Keizer verzamelt zich een hele groep met technische interesse. Bij het afscheid wens ik beide zussen geluk met hun mooie bedrijf. Gerrit kan ik niet vinden. Henny lacht: “Hij is even bezig. Een klant zag een leuke auto op het terrein staan…”