Het gebruik van de zogenaamde deeltjesteller wordt op 1 juli 2022 verplicht. Volgend jaar moeten dus voor de apk alle Euro V- en VI-diesels gekeurd worden met de deeltjesteller. Fource adviseert om nu al te investeren in een deeltjesteller, maar waarom eigenlijk?
Vanaf 1 juli 2022 moet bij elke apk van een Euro V- en VI-diesel (zowel personenauto’s, bedrijfswagens, trucks als bussen) een deeltjesteller worden gebruikt. Moeilijk is dat niet, want je steekt een sonde in de uitlaat, wacht vijftien seconden om te stabiliseren en daarna vijftien seconden op de meting en klaar is Kees. Je doet het bij voorkeur bij een warm stationair draaiende motor, zodat een 0-emissie afzuigunit niet nodig is.
Volgend jaar heb je dus een viergastester, een roetmeter en een deeltjesteller nodig voor de apk. Ze durven wel hè, die RDW-ambtenaren. Hans Willemse van Fource vindt dat je de apk niet moet zien als een manier om autobedrijven op kosten te jagen. “Wees blij dat de apk op deze manier in Nederland georganiseerd is. Daar profiteren we branchebreed van.
Bij het keuren horen investeringen en investeringen bieden ook weer kansen. Bedenk dat elke nieuwe diesel na drie jaar apk-plichtig is en daarna elk jaar gekeurd dient te worden. Dit jaarlijks terugkerende klantcontact wordt steeds belangrijker voor het autobedrijf om banden en onderhoud te verkopen en om auto’s in te ruilen. Dat wil je toch niet laten lopen?”
Ja en nee. Als je echt geen deeltjesteller wilt kopen, mag je nog steeds met je roetmeter apk’s uitvoeren aan auto’s tot en met Euro IV. Maar met een deeltjesmeter mag je ook Euro V- en VI-diesels keuren. Hans Willemse: “Kies je er voor om niet te investeren, dan zul je dus in je klantenkring moeten selecteren wie je nog wel kunt helpen met een apk en wie niet. Daarmee verlies je een groot deel van de markt.”
Het aantal Euro V- en VI-diesels in Nederland is groot: 824.000 personenauto’s, 465.000 bedrijfs/bestelwagens, 100.000 vrachtwagens en 3.000 bussen. Dat zijn in totaal 1,4 miljoen voertuigen. Bovendien is het een constante markt, want over vier jaar zijn dat 1,5 miljoen voertuigen.
Fource heeft gekozen voor de AREX PNC 500 deeltjesteller. Het apparaat staat op een rolwagen en aan de sonde zit een soepele, lange slang, zodat je ook de uitlaat van een bedrijfswagen eenvoudig kunt bereiken. De AREX heeft een digitaal touchscreen: rood is afkeur, groen is goedkeur. Eenvoud staat voorop. AREX is binnen Fource al jaren de eerste keus als het gaat om emissie-apparatuur en apk-equipment.
Hans Willemse: “Dat biedt ook kalibratievoordelen, want de deeltjesteller kan straks in hetzelfde kalibratiepakket worden meegenomen als het andere apk-equipment van AREX. Autobedrijven profiteren van een extra jaarlijks terugkerende combikorting op de kalibratiekosten van 110 euro. Hoe meer apparatuur, hoe interessanter het is.”
AREX zal na de zomer, zodra het Nederlands Meetinstituut de typegoedkeuring heeft afgegeven, beginnen met de uitlevering van de eerste PNC 500-exemplaren. Waarom zo vroeg? Hans Willemse: “We adviseren onze klanten om na de zomer proactief voor te sorteren op de apk-regels. De meeste autobedrijven hebben een vaste klantenkring, dus vertel je klant: ‘het is nu nog geen afkeurpunt, maar volgend jaar wel. Zullen we repareren of vervangen of wil je de auto inruilen?’
Zeker op de bedrijfswagenmarkt is het zinvol om klanten ruim van te voren te benaderen. Vergeet niet dat het reinigen en vervangen van roetfilters ook gewoon werk oplevert. Je kunt de deeltjesteller ook inzetten bij de occasions of inruil. Het is handig om te weten of het fijnstoffilter goed werkt.”
De makkelijkste methode om fijnstofdeeltjes te tellen is ioniseren. De deeltjes worden elektrisch geladen en zijn dan in een meetcel te tellen. Die techniek heet ‘Ionisation Particle Counter’ of ‘diffusion charging’ (DC). AREX kiest voor deze methode. Een andere mogelijkheid is het bedekken van de deeltjes met alcohol, waardoor ze groeien in diameter en met een laser zijn te tellen. Dat heet een ‘Condensation Particle Counter’. Deze laatste optie is eigenlijk meer geschikt voor een laboratorium, want makkelijk ontvlambaar alcohol heeft geen plaats in een werkplaats. Bovendien zijn ionisatie-deeltjestellers wat robuuster.
Dit artikel is gesponsord door Fource.