Praktijkcase:

Nissan Leaf laadt traag, wat nu?


Wat moet je weten, kunnen en in huis hebben als je elektrische auto’s gaat servicen? Die vraag stelden we aan een reeks opleiders en leveranciers van EV-opleidingen en tools. En we legden ze deze praktijkcase voor.

LEES MEER 

Een klant komt bij het autobedrijf met de volgende klacht: “Bij twee verschillende openbare laadpalen heb ik het nu al gemerkt. Als ik mijn 2018 Nissan Leaf 40 kWh aansluit met nog 20 tot 30 procent in de batterij, is hij na meer dan drie uur nog steeds niet boven de 67 % geladen. (Ik zie dat aan de drie blauwe lampjes). Dat verbaast me. Ik dacht dat een lege Leaf in zes uur aan zo’n (11 of 22 kW-paal) van 0 tot 100 % kan worden opgeladen. Bij mij wordt er in drie uur nog geen derde bijgeladen! Maak ik een rekenfout of is er iets niet goed aan mijn auto? En kunt u dat repareren?”

 

De makkelijke antwoorden

Onze vraag aan de EV-opleiders en -leveranciers: Wat adviseert u het garagebedrijf te doen?
We beginnen even met de ‘makkelijke’ antwoorden. Neem GMTO: “Volg minimaal onze training Hybride EV 3 over diagnose en laadpalen. Zo weet je waar je over praat. Dan kun je de klant goed adviseren.” Of neem AA-Equipment: “Zorg dat je zelf een laadpaal hebt. Als de auto dan wel doet wat hij moet doen, weet je dat het niet aan de auto ligt.”

 

Gebruik de snellaadaansluiting

Tja, goed bedoeld natuurlijk, en zeker aanraders voor de toekomst maar de klant met de Nissan Leaf wil nu graag antwoord. Bij de Bosch Helpdesk krijgen we dat wel. De medewerker legt eerst uit dat deze auto beschikt over een CHAdeMo-snellaadaansluiting: “80 % lading moet dan in een 40-tal minuten kunnen.”

Capaciteit van de onboard lader

Maar de klant ervaart zijn probleem niet bij een snellader. Hij heeft het over een 11 of 22 kW-paal, een wisselstroomlader dus: “De on-board lader in deze auto beperkt aan zo’n laadpaal het vermogen tot maximaal 6,6 kW. Zelfs al kan de openbare lader 11kW (of 22kW) leveren, de auto zal nooit met meer dan 6,6 kW opladen met deze aansluiting. Theoretisch gezien is de auto dan geladen in een 6-tal uur (40 kWh / 6,6 kW).”

 

De temperatuur?

Oké, maar bij deze klant gaat het veel langzamer: “In drie uur nog geen derde van de maximale batterijcapaciteit.” De helpdesk komt met wat mogelijke verklaringen voor dat verschil: “Bij hogere temperatuur gaat de auto langzamer laden.” en: “Bij grote belasting op het laadnetwerk in de buurt levert de laadpaal niet zijn maximale stroom.”

 

Uitlezen!

Hmm, zou het daar echt aan liggen? De Helpdesk vindt dat zelf ook niet zo waarschijnlijk en adviseert om: “de HV-accu en de HV-laadregeling uit te lezen en na te gaan of er geen DTC’s aanwezig zijn.”En daarnaast: “Bekijk tijdens het laden aan een openbare laadpaal, waarvan je weet dat die meer dan 6,6 kW kan laden (op dat moment) eens de laadstroom in de meetwaarden.”


Werken aan EV's_685

Vraag van de klant: “Tjee, wat duurt het lang voor mijn Nissan er ‘een blauw lampje bij heeft’. Is er iets met mijn auto en kunt u dat repareren.”


Werken aan EVs_651

Moeten we de meetwaarden gaan controleren?


De auto doet wat hij moet doen

Delphi en Autoniveau, de Helpdesk van Edge Mobility, houden het simpeler: “Het is belangrijk om te weten of de auto is uitgerust met een één- of een driefase onboard lader.” Goede opmerking! Deze Nissan Leaf heeft een éénfase lader die maximaal 6,6 kW aankan. Een laadpaal die 11 kW kan leveren doet dat over drie fasen. De Nissan laadt aan zo’n paal dus met een vermogen van 11 kW / 3 = 3,7 kW. Hoe lang het dan duurt om een derde van de batterijcapaciteit te laden? Een derde is 40 kWh / 3 = 13,3 kWh. De laadtijd daarvan is 13,3 / 3,7 = 3,6 uur. Inderdaad, meer dan drie uur. Precies wat de klant zei. De auto doet dus wat hij moet doen. De klant had alleen meer verwacht.


"Het is belangrijk om te weten of de auto is uitgerust met een éen- of driefase onboard lader."

Een addertje

Delphi meldt nog dat de auto met zijn éénfase lader aan een 22 kW-laadpaal met een vermogen van 22 kW / 3 = 7,4 kW zou laden. Maar daar zit een addertje onder het gras. De Bosch Helpdesk merkte immers terecht op dat deze Nissan is uitgerust met een 6,6 kW-lader. Dus al kan zo’n 22 kW laadpaal over één fase 7,4 kW leveren, de lader van de Nissan kan maar 6,6 kW aan. Aan zo’n laadpaal zou de Nissan dus iets meer dan twee uur nodig hebben om van één derde naar twee derde batterijlading te gaan.

 

Conclusie

Natuurlijk, ga op training en leer alles wat er te leren is over de service aan EV’s. Die kennis komt heel goed van pas, want de auto’s zijn er, en het worden er in hoog tempo meer. Maar ook met al die kennis blijft het goed om altijd even logisch na te denken. Is er inderdaad iets mis met de auto of laadinstallatie óf is er een verschil tussen de prestaties van de techniek en de verwachtingen van de klant?

 


Electrische auto's en onderhoud

Praktijkcase Nissan Leaf

4/12
Loading ...