Eerst maar eens de cijfers. Op een wagenpark van 8,9 miljoen auto’s zijn er 107.721 vol-elektrische auto’s in Nederland (Mobiliteit in cijfers, Bovag/RAI 2020/2021). Dat is 1,2 procent. Benzine, diesel en LPG zijn respectievelijk nog steeds goed voor 80, 14 en 1,2 procent (samen 95,2 procent). Het aantal hybrideauto’s is 3,4 procent (307.591 auto’s), maar daartoe worden ook auto’s met een start-stopsysteem gerekend.
Was vorig jaar het aantal vol-elektrische auto’s de helft van het aantal LPG-auto’s, nu zijn ze bijna gelijk aan elkaar (LPG ligt nog iets voor) en de trend is duidelijk: elektrisch plus 139 procent, LPG min 8 procent. Jaap Mühren (Jonk en Sier) heeft al acht Tesla’s in onderhoud en een groot aantal hybrides.
Corné de Vos (Van Steenis Auto’s): “Klanten kiezen bij hun volgende auto toch voor een hybride. Het lijkt erop dat mensen door de media zo’n beetje gehersenspoeld of milieubewust zijn. Er ontstaat nu ook een tweedehandsmarkt met betaalbare prijzen.”
Nicolas Clarebout (Garage Clarebout): “Hybride- en elektrische auto’s raken meer en meer ingeburgerd.” Dave (Auto Verhaag): “Mensen willen zuiniger rijden, maar denken ook aan het milieu en komen daardoor snel bij een hybride of elektrische auto uit.”
Dit Seres-accupakket is door een fout in een laadpaal kapot gegaan. ‘Dat wordt dus een nieuw accupakket’, zei de fabrikant. Bart Wiegerinck: “Maar onze specialist Ed in Tilburg kan dit repareren, dus wij hebben de bouwtekening van de accu opgevraagd en de accu gerepareerd. Ed is één van de weinige Nederlanders die batterijpakketten mag repareren. De oorzaak van het defect was een knullig relais van nog geen € 25,-, dat we binnen 48 uur in huis hadden.”
Er viel Bart nog iets op. “Dat die accu zo ontzettend verfijnd en goed in elkaar zit! Dat had ik nog niet gezien, terwijl we al diverse accu’s van GM, Toyota en Tesla hebben los gehad. Maar deze Seres was wel heel gelikt!” Bart Wiegerinck heeft nog een investeringswens: een nieuwe mobiele accu-heftafel, die wat hoger tilt en duizend kg kan heffen. “Met het oog op de toekomst, want de accupakketten worden steeds groter.”
Profile Car & Tyreservice Wiegerinck Goor is een EV-centrum. Bart Wiegerinck heeft twee elektrische leenauto’s ingezet en heeft gereedschap, informatie, laadpalen en kennis om hybride en elektrische auto’s te verkopen, te onderhouden en te repareren. Bart Wiegerinck: “We hadden al elektrische scootertjes en we werden vanaf 2011 actief met de elektrische Chevrolet Volt.
We gingen pas echt de diepte in toen een kennis van mij een aangepaste Toyota RAV4 met een Tesla-motor uit Amerika importeerde. Die auto had een defect lager. Tesla wilde niet helpen en toen hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en de motor uit elkaar gehaald.” Wiegerinck vond bij SKF de juiste lagers en kreeg de auto weer rijdend.
De reparatie aan de ‘Toyotesla’ leerde hem en zijn collega’s ontzettend veel over elektrische auto’s, al was de reparatie voor zijn kennis geen goedkoop klusje. Wiegerinck: “Maar het was nog altijd beter dan de klant te laten zitten met 1.500 kg aan oud-ijzer.”
Bij een hybride-aandrijving loopt de brandstofmotor relatief weinig. Dat levert ook nieuwe storingen op. Vervuiling van het inspuitsysteem bijvoorbeeld, zo schrijft Ary den Boer (Auto Pippel): “We lossen het meestal op door middel van toevoegingen aan de brandstof.”
Erik Vandeput (Garage Vandeput) is nog geen nieuwe storingen tegengekomen. “Het is wel noodzakelijk om extra aandacht te besteden aan het reguliere onderhoud. Zeker in verband met de oliewisselintervallen en het gebruik van de correcte olie”.
Gert Sheeren (Motomedic) heeft de distributiekettingen van een 3.0 TFSI moeten vervangen bij een hybride Porsche Panamera. “De kettinggeleiders waren stukgeslagen. Het brute aanslaan van de verbrandingsmotor en gelijk die hoge toerentallen eisen volgens mij toch wel hun tol.”
Het enthousiasme over elektrisch vervoer kreeg binnen het bedrijf van Bart Wiegerinck door de Toyotesla wel een stimulans. Inmiddels maken ze ook accupakketten open, lees erover in het kader. Samen met een paar vrienden en collega’s heeft Bart Wiegerinck ‘Green Mobility Group’ opgericht, een bedrijf dat importeur is van het Chinese automerk Seres, dat elektrische auto’s maakt. “We hebben de eerste auto’s net binnen en zijn nu bezig om bijvoorbeeld de opleidingen voor de dealers te regelen.
Kijk maar op driveseres.nl, dan zie je dat de ‘3’ de eerste Seres voor de Nederlandse markt is en nu al bij de dealers staat. In september 2021 komt de Seres 5 op de markt en die auto heeft een laadfunctie: als de Seres 5 een volgeladen accu heeft, kun je er ook andere elektrische auto’s mee opladen.” Dat maakt ook de weg vrij voor autobedrijven om zo’n auto als pechhulp (lege accu’s) voor de eigen klanten in te zetten.
Corné de Vos heeft een Opel Ampera, die voor woon-werk verkeer en als leenauto wordt ingezet. Kees Reijerkerk (Autobedrijf Reijerkerk) heeft een hybride leenauto, George van der Vlies heeft zowel een hybride- als een vol-elektrische leenauto en diverse AMT-lezers brengen momenteel de fiscale gevolgen van een elektrische leenauto in kaart. Johan D’haese (Garage D’haese): “Ik gebruik de Zoe niet als leenwagen, maar breng de klanten er wel mee naar huis en dan worden er onderweg veel vragen gesteld.”
De meeste AMT-lezers hebben (nog) geen hybride of elektrische leenauto, soms omdat er meer behoefte is aan een multi-inzetbare leenauto, soms vanwege de kosten of lopende leasecontracten en soms omdat men niets in elektrische leenauto’s ziet. “Als je problemen zoekt, krijg je ze”, schrijft Henk Broeders (Volvodokter.nl), “Want mensen moeten leren omgaan met een elektrische auto.” Dat vindt ook Gert Sheeren: “Elektrisch rijden is een kunst waarbij je gedisciplineerd moet zijn. Als je niet op tijd aan de laadpaal staat, sta je ergens stil. Ook het vele laden van kleinere elektrische auto’s botst met de gebruiksvriendelijkheid die klanten verwachten van een leenauto. Niet alle klanten zijn ‘ecowarriors’.”
Bart Wiegerinck heeft altijd een zwak gehad voor dingen met stroom. “We willen onze bedrijven voorzien van zonnepanelen vanuit een duurzame gedachte, maar het is ook een centenkwestie; als je zelf gaat opladen duikelt de kostprijs. We genieten nog steeds van het geluid van een heerlijke V8 of V12, maar het experimenteren met verschillende banden onder elektrische auto’s is ook ontzettend leuk.”
Vergeet niet dat Bart Wiegerinck als Profile-specialist ook een ‘bandenman’ is. “Ook heel leuk is om zoveel mogelijk kilometers uit een elektrische lading te halen en de afstand de volgende keer proberen te overtreffen. Dat heb ik veel gedaan met de Chevrolet Volt, die van die kleine Mickey Mouse-accu’s had. Nee, ik ben nooit stil komen te staan, wel bijna. Ik zeg tegen mijn klanten dat je met een elektrische auto moet leren rijden. We bieden daarom een XL-proefrit aan. Neem de auto maar twee dagen mee.”
Bart Wiegerinck heeft meerdere vestigingen en bij elk van die bedrijven wil hij een nieuw type laadpaal monteren. Als de laders in de auto’s daar straks ook klaar voor zijn, dan worden de auto’s niet alleen opgeladen, maar kunnen ze ook dienen als stroombuffer om piekbelastingen in het net op te vangen.
Volle accu’s worden dan dus weer deels ontladen, uiteraard alleen voor wie dat wil en bijvoorbeeld de auto die dag niet nodig heeft of alleen voor een korte afstand. Bart Wiegerinck: “Dat is een Oldenzaalse uitvoering van de Siers Groep. Ik ben er trots op dat mijn buurman in Oldenzaal dit heeft uitgevonden en daarom wil ik de palen van Siers.”
Dat je in een hybrideauto met twee soorten aandrijvingen hebt te maken, is voor sommige klanten net even te ingewikkeld. Een Prius-klant van Jaap Mühren negeerde de brandstofmotor en had geen oog voor de lekke koppakking. Tot een vloeistofslag de drijfstang 3 mm korter drukte. Geven de AMT-lezers de hybriderijders een ander rij- of onderhoudsadvies mee?
Veel AMT-lezers wel. Bart Wiegerinck voegt preventief een brandstoftoevoeging toe. “Geeft minder storingen.” Anderen adviseren vooral extra remservice en aircoservice.
Gert Sheeren is er achtergekomen dat plug-in hybrideauto’s die regelmatig worden opgeladen beter gebalanceerde cellen in hun accupakket lijken te hebben. “Dus raad ik aan om de PHEV’s zoveel mogelijk thuis of op het werk bij te laden. Dat is ook voor het milieu beter. Plus frequente oliewissels (elke 15.000 km) met een goede olie.”
Johan D’haese adviseert de klanten elk jaar de benzinetank leeg te rijden en natuurlijk weer te vullen. Hij adviseert ook om de auto liever niet in de volle zon te parkeren, want de batterij verdraagt geen hoge temperaturen. Marco van der Vlugt (Autoservice Someren) adviseert aan mensen die erg weinig rijden om de volgende keer geen hybride auto te kopen. “Wij hebben klanten die om de drie maanden de auto hier neerzetten om de startaccu op te laden. Ze rijden ongeveer tweeduizend kilometer per jaar en dat trekt de startaccu niet.”