De regeling werktijdverkorting is tijdelijk geschrapt, maar voor ondernemers is er in de Coronacrisis een nieuwe regeling: je kunt gebruik maken van de NOW, de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Dan wordt een deel van de loonsom betaald, als je monteurs niet veel te doen hebben. Maar is dat wel nodig?
Er zijn diverse mogelijkheden om de tijdelijke terugloop in uren op te vangen of de vrijgekomen uren nuttig te gebruiken. In drukke tijden worden sommige klussen op de lange baan geschoven. Het magazijn kan opgeruimd of handiger ingedeeld, de gereedschapskisten kunnen uitgemest en georganiseerd. In de werkplaats zelf kunnen oude relikwieën opgeruimd, de ruimte kan eens goed schoongemaakt en beter ingericht. Ook achterstallig onderhoud aan de garage-equipment kan eindelijk aan bod komen: de hefbruggen gecontroleerd en gesmeerd, de lekkende krik gerepareerd, de vochtafscheider van de compressor schoongemaakt en het water uit de compressorketel afgetapt. En zo zijn er duizend-en-een klussen die doorgaans onderaan de prioriteitenlijst bungelen, maar die wel ooit moeten gebeuren. Datzelfde geldt voor het bijhouden van de online-trainingen voor de monteurs. Allemaal klussen die niet direct geld in het laatje brengen, maar die er wel voor zorgen dat je efficiënter en sneller kunt werken als de economie weer op gang komt.
Wie wel “declareerbare uren” wil schrijven, heeft nog meer mogelijkheden. Auto’s met carrosserieschade of ingrijpende motordefecten kunnen monteurs veel werk verschaffen. Werk dat een auto met een lage waarde verandert in een auto die over een paar maanden een marktconform bedrag en een leuke winst oplevert. Als je dergelijke auto’s niet hebt staan, kun je ze er speciaal voor inkopen. Tenminste, als je bedrijf over een werkplaats beschikt. Er zijn immers ook handelaren, die zich puur richten op in- en verkoop en die geen faciliteiten voor reparatiewerk hebben. En op dit moment zullen mensen toch minder gaan shoppen voor een andere auto. De vraag die we ons dus stellen is, hoe garagebedrijven in de praktijk omgaan met een terugloop in uren en omzetverlies.
“Omgaan met Corona, dat is wel even een dingetje”, stelt AutoExcellent Jos Bouw uit Nijkerk. We volgen het RIVM op de voet en nemen alle mogelijke maatregelen, van handzeep en doekjes tot pbm’s, in de hoop dat we in elk geval open mogen blijven. Al is er veel minder werk. In de showroom kun je een kanon afschieten, de traffic is er tot het nulpunt gedaald. Ik koop ook niets meer in, want ik kan mijn rekeningen niet met auto’s betalen. Ik wil zoveel mogelijk liquide middelen hebben, maar het betekent ook dat er geen ingekochte auto’s worden schoongemaakt, gepoetst, gerepareerd en/of gespoten.
De werkplaats zelf hobbelt wel door, maar heeft duidelijk minder doorgangen. Ik heb dan ook NOW aangevraagd voor mijn monteurs. Daarnaast probeer ik om achterstallige klussen te doen. Ik had een oprij-auto gekocht, waar nog wat aan moest gebeuren. Dat doen we nu. De werkplaats moest nodig opgeruimd. De vloer moet nog opnieuw gecoat. Daar is nu tijd voor. Dat heeft nut, maar ik heb liever dat er geen tijd voor is en dat we het zweet op de rug hebben staan. Het werk zal op den duur wel aantrekken, want auto’s hebben toch hun onderhoud nodig. Maar al te lang moet dit zo niet duren…
“Je merkt dat klanten voorzichtiger worden”, stelt Robert Wijnakker van Garage de Bulk in Ravenstein. We proberen zo goed mogelijk met de hygiëne om te gaan en we halen auto’s desgewenst ook bij de klant op, want je merkt dat mensen niet naar buiten durven te gaan. Desondanks bellen veel mensen af. Er zijn zelfs verkopen van auto’s afgezegd, omdat de kopers bang zijn dat hun baan op de tocht staat. Het ziet er niet gunstig uit, al hebben we in de werkplaats nog altijd genoeg werk. Ik heb ook geen NOW aangevraagd, laat die subsidies maar aan de mensen die het echt nodig hebben. Wat wel jammer is, is dat de RDW dicht is.
Ik zag de crisis aankomen en heb een aantal schade-auto’s uit het buitenland gehaald, zodat mijn monteurs een “zijsprong” kunnen maken als ze niets te doen hebben. Maar nu kan ik ze nog niet bij de RDW laten keuren en importeren en dus kan ik er nog niet aan werken.
CarProf Spijkenisse is een heel nieuw autobedrijf, dat zich profileert als servicepartner van diverse wagenparkbeheerders en particulieren. CarProf heeft nog werk, maar het wordt wel minder: “Normaal plannen we twee weken vooruit, nu heb ik volgende week nog ruimte”, vertelt Marco Beijl van CarProf Spijkenisse. “Het voordeel is dat we mensen nu sneller kunnen helpen. De terugloop zit hem vooral in de leasewagens”, aldus Beijl. “Op dit moment hebben we normaal de zomerbandenwissel, maar mensen werken thuis. De collega kan even niet mee om de auto weg te brengen. We bieden daarom nu een haal-en-breng service, met de nodig voorzorg op het gebied van desinfecterende doekjes en handgel. Want je merkt ook dat klanten aan het zoeken zijn wat ze met deze situatie aanmoeten. Ze weten niet of wij ze wel willen hebben.
We zorgen daarom dat we duidelijkheid bieden. We bespreken met klanten wat we doen. We wassen en stofzuigen nu even geen auto’s, want we willen onze monteurs niet blootstellen aan nevel en stof waarin van alles kan zitten. We hebben ook de wachtkamer gesloten. We hebben onze nieuwe regels aan de voordeur hangen. Het was voor ons en onze klanten de eerste weken wennen, nu is het normaal. Maar we hebben dus nog genoeg werk. We waren op zoek naar een extra monteur, dat hebben we nu even op de lange baan geschoven. We hebben verder geluk dat we tot de CarProf formule horen, die zijn toch actief bezig om de klanten naar de werkplaatsen te krijgen.
Ook motorbedrijven merken wel iets van de Corona-crisis, maar toch minder, althans, zo ervaart Erik Kuijpers van MotoPort Venray dat: “We merken in de werkplaats nog niet dat het minder wordt, Dit is het moment dat mensen gaan rijden. Vooral met de paasdagen gaan mensen graag op pad. Het RIVM heeft onlangs ook nog bevestigd dat je nog best op de motor mag stappen en mensen doen dat ook. Dus moeten er nog veel motoren klaargemaakt worden. Ook bij de collega’s hoor ik dat de werkplaats wel doorloopt. Het is wel zo dat georganiseerde ritten zijn geschrapt. Ik verwacht daardoor dat we het op de langere termijn wel gaan merken.
In de showroom is het nu ook rustiger dan normaal. Het is net of we een lange winter hebben. De piek in de verkopen, die we normaal in het voorjaar hebben, gaan we wel missen. Verder merken we dat de klanten goed meewerken aan de maatregelen, ze nemen ze super serieus. Wat dat betref is er een groot verschil te merken tussen de eerste en de laatste weken van de Corona crisis. Maar we moesten er zelf ook aan wennen.
De werkplaatsen hebben minder werk, maar de handel in auto’s is enorm teruggelopen. Dat ondervindt ook dhr. Veldhuizen van Veldhuizen Dealer Occasions: “Ik doe veel B2B, daar gebeurt weinig meer. Af en toe krijg ik nog een verdwaalde particulier aan de telefoon. Vroeger hield ik nog wel eens een auto vast voor een geïnteresseerde, dat doe ik nu alleen als de koper een aanbetaling doet, want je kunt nu geen kans meer laten lopen. Het is echter stil op alle fronten. Ik doe ook veel taxaties voor Xray. Dat is nu gehalveerd. Ik heb collega’s die hun occasionvoorraad nu voor 100% gefinancierd hebben om hun liquide middelen op peil te houden. Maar met 8% rente gaat dat op de lange duur wel pijn doen. Dit moet niet te lang duren…
In de vrachtwagenbranche lijkt het allemaal nog mee te vallen. Vrachtwagens rijden nog omdat winkels bevoorraad moeten worden en veel mensen nog steeds inkopen doen, zelfs al doen ze dat online. Toch lopen de uren daar ook terug: “Het is niet gestopt, maar er zijn veel bedrijven die geen werk meer hebben”, stelt Evert dan de Fliert van Tilburg-Bastianen T.T.S. “Dan staan hun vrachtwagens ook stil.”
Je zou zeggen, als je truck stilstaat, is dat het ideale moment om onderhoud te verrichten. Als je hem ervoor stil moet zetten, kost het geld omdat je ritten mist. Dat geldt nu niet: “Sommige, wat oudere bedrijven maken inderdaad van de gelegenheid gebruik om hun trucks en opleggers te laten onderhouden. Die zijn kapitaalkrachtig genoeg om dit te doen. Veel transportbedrijven acteren echter op de dag en zijn te kortzichtig om vooruit te plannen. Nu de truck geen geld oplevert mag hij ook niets kosten. In elk geval hebben we duidelijk minder werk. We hebben NOW aangevraagd voor de monteurs en sluiten nu om 17.00 uur in plaats van 21.00 uur, want in de avonduren gebeurt niet veel meer en het is moeilijk om te waarborgen dat onze monteurs ‘s avonds hygiënisch te kunnen werken. We hebben geen extra werk ingekocht, dat werkt in de vrachtwagenbranche niet. We hebben gelukkig nog wel een grote portefeuille aan af te leveren auto’s. Daar gaat 60 uur per auto inzitten, dat geeft voorlopig nog wat speelruimte.