AMT ging virtueel naar Drenthe, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Limburg en natuurlijk naar Noord-Brabant. Wat direct opvalt is dat de autobranche de corona-regels in acht neemt en zich voorbeeldig en verantwoordelijk gedraagt. En een dikke meevaller is dat de werkplaatsen vooralsnog gewoon doordraaien.
De technici van Garage Brummel in Norg (Drenthe) dragen allemaal handschoenen, er liggen mondkapjes klaar, er staat een doos met tissues en er is alcohol om het stuur, de versnellingspook, de handrem en de deurklinken te ontsmetten. Dat is ook in Limburg het verhaal. Marcel Pijnenburg van MP Autoservice in Panningen: "Voordat ik een auto binnenhaal ontsmet ik de auto en dat doe ik ook weer als de auto klaar is en ik 'm buiten zet. En handenwassen doe je in dit werk toch al heel regelmatig." In Zuid-Holland heeft Ronald van der Linden van Garagebedrijf MobiRon in Zuid-Beijerland wat aanpassingen in zijn bedrijf gemaakt. "We houden afstand, gebruiken hygiënische doekjes, gaan niet meer met klanten proefrijden en proberen wachtende klanten te vermijden. Verder volgen we de regels en doen we een beetje normaal."
Autobedrijf SARO in Beek en Donk (Noord-Brabant) heeft net als veel bedrijven informatie over corona op de website gezet zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. SARO-eigenaar Toine van Schijndel merkt vooral veel onrust bij zijn klanten. Dat is niet zo vreemd, want Beek en Donk ligt in het risicogebied; twee dorpen verderop ligt Erp, het hardst getroffen dorp qua besmetting en aantal doden. Toine van Schijndel: "Wij horen ook steeds vaker over mensen die in quarantaine zijn of besmet zijn en afgelopen weekend is een klant van ons overleden aan corona. Dan besef je hoe erg het is." Toine van Schijndel was net bezig om een nieuw formulier te maken met wat aangescherpte regels voor het personeel. "En ik werk aan een schemaatje om in de kantine niet meer tegelijk te pauzeren. In de werkplaats merken we het niet zo. Twee medewerkers hebben vorige week thuisgewerkt, maar die zijn deze week hier weer begonnen. Alleen de afspraken van de kampeerwagens zijn geannuleerd, verder draait de werkplaats gewoon door."
Toine van Schijndel
Afgelopen weekend is een klant van ons overleden aan corona.
Dan besef je hoe erg het is.
In Friesland lijkt er bij Peugeot-specialist Garage Cats Witmarsum niet veel aan de hand. Er is niemand in quarantaine, ziek of thuis aan het werk, al zorgt Klaas Cats er wel voor dat niet iedereen tegelijk in de kantine pauzeert. In de werkplaats staan momenteel een paar grote klussen en onderdelen zijn nog gewoon te krijgen. Klanten mogen bij Garage Cats nog wel in het bedrijf komen, maar Garage Brummel in Norg laat geen klanten meer toe. Op de twee toegangsdeuren is een verboden-toegang-in-verband-met-corona-waarschuwing geplakt, waar de klanten zich allemaal netjes aan houden. De klanten zetten de auto achter het bedrijf neer en gooien de sleutel door de brievenbus.
Lucas Enting: "Wij verzorgen de reparatie of apk en als de auto klaar is zetten wij de auto buiten klaar met de sleutel in het contact. Camera's bewaken het terrein. Er wordt niet contant afgerekend; we leggen de rekening op de stoel, zodat de klanten thuis het geld kunnen overmaken." Garage Brummel heeft het voordeel dat ze los van het garagebedrijf nog een aparte werkplaats hebben, waar een vierkolomsrijplatenbrug staat met apk-herkenning. Die brug wordt normaliter gebruikt voor wat afwijkende klussen. "Maar met steekproeven zetten we de auto daar neer, zodat de keurmeester van RDW niet met de overige monteurs in contact komt", aldus Lucas Enting.
De gemeente Peel en Maas is één van de zwaarst getroffen corona-gemeentes in Limburg. Marcel Pijnenburg heeft in die gemeente in Panningen een universeel eenmansautobedrijf MP Autoservice. Marcel verkoopt geen auto's en maakt zich niet zoveel zorgen over zijn bedrijf. "Ik zit gelukkig in de situatie dat ik nog steeds nee moet zeggen tegen nieuwe klanten, omdat ik er geen tijd voor heb. Ik heb ook geen afzeggingen gekregen en de apk's gaan gewoon door. Er zijn zelfs klanten die door corona thuiszitten en vragen of ik juist nu het onderhoud wil inplannen. Dat is de situatie op dit moment." Marcels zorgen betreffen vooral zijn privésituatie. "Mijn vader hielp mij regelmatig, maar hij zit in de risicogroep, dus hij is hier momenteel zo weinig mogelijk. Ik werk alleen, dus als mijn vrouw of kinderen ziek worden, moet ik twee weken thuis blijven en dat kan vervelend uitpakken."
Marcel Pijnenburg
Klanten die door corona thuiszitten vragen of ik juist nu het onderhoud wil inplannen.
Bij Garagebedrijf MobiRon werken drie technici, waar Ronald van der Linden zelf één van is. Er zit een technicus thuis omdat zijn dochtertje niet naar de opvang kan en de andere technicus werkt thuis. Ronald van der Linden: "We hadden een Fiat waar we verder mee moesten. Hij heeft die auto mee naar huis genomen en werkt er in zijn schuur aan. Het reguliere werk loopt daardoor wel een beetje spaak, dus ik heb wat werkzaamheden verzet. Vanochtend ben ik wat eerder begonnen en vanavond ga ik wat langer door, want de hoeveelheid werk is er nog." In Gelderland merken ze bij Autobedrijf Henri Akkerman in Dodewaard wel dat er minder mensen komen. Henri Akkerman: "De klanten blijven weg en zijn kennelijk helemaal niet bezig met auto's. Vorige week was het heel ernstig, nu zie ik wel weer wat terugkeer, maar mensen zijn vreselijk onzeker." Heb je voldoende werk? Henri Akkerman: "We liepen heel erg op onze tenen, maar doordat we per 1 januari jl. een tweede technicus hebben aangenomen, is die werkdruk er wel van af. Het is nu net aan; we hebben genoeg werk, net."
Het goede nieuws is dat de apk's gewoon doorgaan. Henri Akkerman: "Maar als ik normaliter halverwege de maand een apk-mailing verstuur stromen de afspraken per telefoon en online binnen, maar de respons is nu heel gering. Waarschijnlijk komen de mensen wel, maar ze hebben het even geparkeerd en zijn er niet mee bezig."
Het is bij Garage Brummel wel wat rustiger, maar vooralsnog gaan de meeste werkzaamheden gewoon door. Lucas Enting: "We moeten eigenlijk niet hebben dat de apk-plicht wordt opgeschoven, want dan komen mensen niet meer.
De apk is voor veel mensen toch een stok achter de deur om het onderhoud uit te laten voeren." Lucas vindt het invullen van apk-adviespunten ook in deze tijd ontzettend belangrijk. "Aan de hand van die punten ziet de overheid hoe belangrijk de apk voor de verkeersveiligheid is. De overheid moet niet het idee krijgen dat er nooit wat gerepareerd hoeft te worden en dat de apk dus niets voorstelt en dus wel opgeschort kan worden. Daarom vullen wij altijd de adviespunten in. Ik hoop dat iedereen dat doet."
Toine van Schijndel van Autobedrijf SARO heeft, zoals hij zegt 'kleine grote aanpassingen' gemaakt. "We hebben altijd een volle werkplaats gehad. Nog steeds. Ik had de impact groter verwacht. Maar als het kabinet beslist om de eisen aan te scherpen kan het morgen anders zijn. En verder hopen we er zo snel mogelijk van af te zijn." Gezondheid staat voorop, zegt Ronald van der Linden, daar is de situatie ernstig genoeg voor, maar hij hoopt dat mensen ook denken aan de gevolgen voor de economie. "Mensen moeten zich aan de regels houden. Ze beseffen niet dat als de overheid de kolder in de kop krijgt en alles sluit, wat dat voor verregaande gevolgen voor de economie heeft. Daar kan ik mij wel een beetje boos over maken. Mensen beseffen niet wat er in het bedrijfsleven gaande is. Je zal maar een restaurant hebben dat drie maanden dicht moet. Dat is een ernstige zaak, nogmaals, los van de gezondheid natuurlijk..."
Toine van Schijndel
We hebben nog steeds een volle werkplaats. Ik had de impact groter verwacht.
AutoTrack heeft het initiatief genomen om auto's naar de klant te brengen voor een proefrit. Henri Akkerman: "Je brengt auto's in een straal van vijftig kilometer naar belangstellenden voor een proefrit van een half uur. Ik heb dat verhaal toegevoegd aan de advertentiefoto's." De auto krijgt beschermhoezen en wordt voor en na de proefrit gereinigd met desinfecterend schoonmaakmiddel. Het heeft bij Henri Akkerman nog geen effect gehad. "De verkoop ligt helemaal stil." Klaas Cats merkt dat de klanten een beetje bang zijn. "Als alles op slot is doe je niets, al zou je het geld hebben. De verkoop ligt dus stil, de export natuurlijk ook, maar de verkoop van youngtimers was de laatste tijd sowieso al iets rustiger." Zonder werk zit Klaas overigens nog lang niet. Er moet eigenlijk nog een motor uit elkaar, er staat nog een youngtimer met een lek spruitstuk en als al die klussen in Witmarsum zijn gedaan, zijn ze al weer een paar weken verder. Toine van Schijndel: "Uiteindelijk is dit heel serieus, maar we moeten niet vergeten te blijven lachen en de positieve dingen blijven zien."