Automobiliteit moet anders. Van bezit naar gebruik, horen we vaak van RAI/Bovag en andere organisaties. Maar echt vlot gaat het niet met deelauto’s en Mobility as a Service. Wordt het dan wél wat met ‘autonome mobiliteit voor iedereen’ van het Franse Urban Collëctif?
Automobiliteit moet anders. Van bezit naar gebruik, horen we vaak van RAI/Bovag en andere organisaties. Maar echt vlot gaat het niet met deelauto’s en Mobility as a Service. Wordt het dan wél wat met ‘autonome mobiliteit voor iedereen’ van het Franse Urban Collëctif?
Technisch gezien brengt het initiatief van Citroën geen nieuws. Een op autonoom rijden gericht elektrisch platform, waarop snel verschillende ‘pods’ geplaatst kunnen worden. Recent nog noemde AMT de ambitieuze startup REE, en pas nog Schaeffler met zo’n idee. En zo is er nog een hele rij meer of minder bekende bedrijven.Citroën doet het net even anders. Op zich al verheugend, op die manier werd dit merk uit de Stellantis-groep groot en geliefd. Ze bekeken het meer praktisch dan technisch. Samen met horecabedrijf Accor en straatmeubilair-annex-reclamefirma JCDecaux vormen ze het Urban Collectif voor toekomstige stadsmobiliteit.
Het platform van Citroën heeft één bijzonder kenmerk: het rijdt op vier bollen. Geen veerbollen, maar samen met Goodyear ontwikkelde bolvormige wielen met ingebouwde elektromotor. 3600draaibaar, zodat het platform maximaal wendbaar is.De platforms zouden over aparte banen door de stad moeten rijden en tegelijkertijd inductief worden opgeladen. De snelheid wordt begrensd op 5 tot 25 km/h, afhankelijk van waar de banen liggen. Maar het gaat niet zo zeer om de techniek, benadrukt Citroën directeur Vincent Cobée.Het is een visie die meer dan de autobranche omvat. Platform, pods, allemaal leuk, maar wie zou ze gebruiken, en hoe? Daar komen JCDecaux en Accor kijken. Bedrijven laten pods naar eigen behoefte bouwen, om op een vloot Citroën-platforms te zetten.
Er zijn drie voorbeeld-pods. Zo geeft de City Provider van JCDecaux individueel openbaar vervoer. Van Accor zijn de Pullman Power Fitness-pod en, je verwacht het niet, een rijdende Sofitel-hotelsuite.Daarbij is de gedachte dat gasten ook op weg van en naar hun hotel verzorgd worden. Die rijdende fitnessruimte zou daarnaast noodzakelijke reistijd nuttig maken. Het fitnessapparaat kan dan meteen wat stroom opwekken voor het platform.Voor JCDecaux is gedeelde mobiliteit niet helemaal nieuw. Isabelle Schlumberger licht voor JCDecaux hun waardevolle ervaring met al lopende deelfietsprojecten oe. Dat vergt samenwerking met stadsbesturen, een samenwerking die ook noodzakelijk is om een vloot zelfrijdende platforms op eigen banen te realiseren. En om toestemming te krijgen voor vervoerdiensten die de genoemde pods mogen gebruiken.
De initiatiefnemers zijn weliswaar drie Franse bedrijven, maar ze zijn allemaal zeer internationaal actief. Het is dus geen Frans feestje. Vincent Cobée legt het zo uit: “autonoom rijdende auto’s
Het is al meer dan tien jaar geleden dat Michelin een experimentele band zonder lucht liet zien. Na die Tweel kwamen meer merken met vergelijkbare ontwerpen. Een structuur van kunststof spaken, met daar omheen een rubber loopvlak.Pas na jaren kwam Michelin voorzichtig op de markt met dit idee. Maar alleen in de VS en alleen voor speciale voertuigen die normaal op massieve banden rijden. Nog steeds meer een praktijktest met echte klanten, om te zien of het echt goed werkt. In 2019 debuteerde bij Michelins eigen innovatie-evenement Movin’On een personenautoversie.
Nu is er dan de aankondiging dat, na nog meer beproeving, de luchtloze band vanaf 2024 op de markt komt. De Uptis, zoals-ie gaat heten, is eigenlijk een luchtloos wiel. Er hoort een speciale aluminium velg bij, met een spakenstructuur van glasvezelversterkte kunststof eromheen die het loopvlak vasthoudt. General Motors zal de Uptis als optie gaan aanbieden, maar niet nadat er nog twee jaar is getest op auto’s van een vlootbeheerder. Het rijdt, zo belooft de fabrikant, niet anders dan op luchtbanden. Maar het gaat nooit lek en heeft nooit onderspanning. Volgens Michelin scheelt dat 12% voortijdig overleden banden door lekkage, en 8% voortijdig versleten banden door onderspanning. Bovendien gaan luchtloze banden veel langer mee. ‘Driemaal zo lang’ beloofde Michelin ooit. Of ze dan ook driemaal zo duur worden is nog niet bekend.