Van een immens terrein in Frankfurt, met enorme hallen, verhuisde de IAA naar de achtertuin van BMW. Eigenlijk had-ie IMA moeten heten: geen Internationale Automobil Ausstellung, maar Mobility (of Mobilität) Ausstellung. Toch speelden auto’s een grote rol, ook omdat autofabrikanten mobiliteit een stuk breder zijn gaan zien. Zelfs binnen de auto. Het gaat om mobiele beleving.
Door Peter Fokker
De beurs reikte tot in het centrum van München. Deels als een soort semi-wetenschappelijke toekomstconferentie over mobiliteit, met name in grootstedelijke gebieden. Waar transport schoon (lees: elektrisch) moet zijn, en zo min mogelijk kostbare ruimte moet beslaan. Minder auto’s, minder groot vrachtverkeer, meer tweewielers.
De tendens: wees nog maar zuinig op de rijbeleving zoals we nu kennen. Het rijden in de grote stad wordt er niet leuker op, zeker niet in je eigen vierwieler. Een autonome deelauto of shuttle doet het werk. Daar hoort bij dat niet meer de buitenkant, maar de binnenkant van zo’n auto ‘beleving’ moet bieden. Met moderne elektronica zijn de mogelijkheden daarvoor haast onbegrensd. Toch een kans voor autoshows, die altijd al om ‘beleving’ draaiden, maar voorheen meer van de buitenkant.
Ondanks dat direct na deze IAA een Automechnika in Frankfurt kwam lieten grote toeleveranciers zich ook op de Mobility-show al zien. Grote autobouwers, zoals de Stellantisgroep (inclusief Opel) en Toyota, bleven op hun beurt weg.Dat laat ruimte voor Bosch, Continental, Schaeffler en Valeo om te vertellen hoe belangrijk softwareontwikkeling voor ze is, net als het toewerken naar autonoom rijden. Dat gaat in kleine stapjes, te beginnen bij het autonoom parkeren in grote garages.Uiteraard heeft de opkomst van elektrisch rijden het productgamma van deze fabrikanten al flink veranderd. Van klein tot groot, illustreren Bosch en Schaeffler. De eerste presenteert een multifunctionele laadkabel die je zowel in een thuisstopcontact als een laadpaal kunt steken. Schaeffler sprak over grotere zaken: in Hongarije bouwen zij een nieuwe elektromotorenfabriek. Ook werken ze aan brandstofceltechniek.
Wat betreft autonoom rijden voorspelt Schaeffler dat ‘steer by wire’ snel verschijnt. Ze hebben er net mee getest in een racewagen op het Red Bull-circuit in Spielberg. Over racewagens gesproken: waar ze eerst, samen met Audi, een belangrijke rol in de Formule E speelden richten ze zich nu op toekomstige elektrische DTM-races.
Opvallend in de speech van vertrekkend Bosch-chef Volkmar Denner was de nadruk op techniek-neutrale klimaatplannen. Hoewel Bosch volop elektro- en software-oplossingen kan bieden stelt Denner dat het in de wereld niet overal en altijd elektrisch kan zijn. Hij roept op om, naast een klimaatplan, zeker ook een sociaal plan op te stellen. Voor banen die op de tocht komen en om vervoer voor ieder betaalbaar te houden.
Conti hield het praktisch. Directeur Nikolai Setzer presenteerde de GreenConcept-band met hergebruikt materiaal. Iets waarover ook haast elke autofabrikant spreekt, ‘eco’materiaal uit natuurlijke of hergebruikte grondstof. Zo gebruikt deze band van Conti deels rubber uit paardenbloemen, in plaats van synthetisch rubber. Polyester koorden in het karkas komen van hergebruikte PET-flessen. Silica in het rubber komt uit as van verbrande restproducten. Het loopvlak is hernieuwbaar en, tot slot, de rolweerstand is 25 % lager dan A-rating van het bandenlabel.
De lancering van nieuwe automodellen hangt niet of nauwelijks meer samen met autoshows. Een nieuwe auto op deze beurs berust dan ook vooral op toeval. Kia zag een mooie kans hier te benadrukken dat hun nieuwe Sportage speciaal in en voor Europa werd ontwikkeld. Dacia kon eens aardig aandacht trekken met hun Jogger mpv, vervanger voor de zevenzits Logan MCV.
Daarmee hebben we de niet vol-elektrische primeurs gehad. Kijken we naar elektrische auto’s, dan is de Renault Mégane E-tech een belangrijke nieuwkomer. We nemen ook de Volkswagen suv-coupé ID.5 GTX mee, als licht gecamoufleerd pre-productie model. Met iets meer camouflage rijdt ook de Skoda Enyaq iV Coupé rond, tweelingbroer van die ID.5.
Mercedes laat de EQB zien, gebaseerd op de GLB suv. In China kun je ‘m al een half jaar krijgen, maar hij komt nu ook naar Europa. Niet gebaseerd op een bestaand model is de EQE, zeg maar een ‘EQS Light’. Nogal iets heel anders dan de E-klasse, die blijft. Ook heel herkenbaar is de EQG. Ja, een G-Klasse met batterijen.
Dagenlang bombardeerde BMW ons plat met persberichten. Dat er een rijklare iX5 op waterstof bij de IAA stond, rijklaar voor een testrondje, sneeuwde onder in het nieuws. Hyundai roept harder over deze aandrijving en zet richting 2040 zwaar in op waterstof en brandstofcellen, niet alleen voor zwaar transport.
Nee, BMW gooide het vooral op ecologie en CO2 neutraliteit die ze nastreven. Een reeks tweewielers zou het stadsverkeer moeten ontlasten. Allemaal elektrisch. Van speed pedelec ‘i Vision Amby’ en verwante ‘Motorrad Vision Amby’, tot de CE 02 en Cube Concept Dynamic Cargo. Beide Amby’s hebben een elektromotor met drie standen, voor topsnelheden van 25, 45 of 60 km/h. Uit de 2 kWh batterij haal je zo 300 tot 75 kilometer rijbereik. De CE 02 is een soort mini-scooter voor wie op zijn zestiende meer wil dan een snelle stekkerfiets.
In het rijtje zag je ook een Cube. Inderdaad geen BMW, maar het resultaat van een door BMW gesteunde start-up. Het is een driewielige bezorgersfiets, uiteraard elektrisch ondersteund, waarvan het (eenwielige) voorstuk kantelbaar is voor stabieler bochtgedrag. Polestar liet het door partner Cake andersom uitwerken, de Re:Move is een soort elektrische bakfiets met twee wielen voor en eentje achter.
Ruimtebesparing was duidelijk geen overweging bij de Sphere-studies van Audi. Die benadrukken hoe ‘beleving’ in het interieur de voornaamste eigenschap van autonoom rijdende auto’s gaat worden. Eerst kwam de sportieve cabrio SkySphere, met 25 centimeter inschuifbare wielbasis. Uitgeschoven is hij 5 meter 20 lang, autonoom rijdend, met verborgen stuurwiel zodat je kunt genieten van de rit en online elektronisch vermaak. Ingeschoven zou hij dynamischer zijn om nog eens lekker zelf te sturen.Daarop volgend verscheen de GrandSphere limousine die nog 15 centimeter langer is. Een rijdende vierdeurs salon met nog meer ‘beleving’. Een iets minder enorme CitySphere komt nog, belooft Audi.
Ook BMW had een vierwielige studie, maar wel heel anders. De compacte i Vision Circular liet specifiek zien wat je met natuurlijke en gerecyclede materialen kunt bouwen. Wat goed is voor een forse CO2-besparing in de productie, om auto’s niet alleen in gebruik maar ook daarvoor en erna CO2 neutraal te maken.
Zo zagen we op meer plaatsen die beweging, zoals toepassing van vezelversterkte kunststof delen op basis van vlas in plaats van synthetische glasvezel of koolstof. Het werd genoemd bij Cupra, die een woeste stadsracer-studie Urban Rebel onthulde. Zonder de mega-spoilers zou het een voorschot zijn op een komend kleiner ID-model van de Volkswagen Group. Onder de Seat Born alias VW ID.3, terwijl Cupra ook vast een eigen versie van de Born toonde.
Volkswagen zelf ging met de ID.Life een andere kant op, die van een kleine elektrische suv. Op basis van een ingekort ID.Buzz chassis, met natuurlijke materialen, en een afneembaar dak voor, daar heb je ‘m weer, de beleving. Met de concrete belofte dat in 2025 een compacte ID-telg komt. Wat zou samenlopen met de eerste autonome Volkswagen, beloofd bij de nu autonoom proefrijdende ID.Buzz.
Daarmee is Volkswagen net Hyundai te snel af, die in München een autonome Ioniq 5 ‘robotaxi’ toonde. Net als de ID.Buzz met een lidarsensor als een groot zwaailicht op het dak, en dozen met radars op alle hoeken van de auto. Er komen dertig sensoren aan te pas, waaronder ook camera’s. De Robotaxi moet in 2023 gaan testen bij ride sharing-dienst Lyft, nauw verbonden met Google.
Vervoer als product in plaats van auto’s, daarvoor richtte Renault de Mobilize-afdeling op. Mobilize zal zich ook bezighouden met gebruikte accupakketten uit auto’s, om ze een tweede gebruik te verschaffen. Op de IAA presenteerden ze een andere dienst, met de Renault Limo als elektrische taxi of chauffeursauto.
Als uitsmijter twee ontwikkelingen die te denken geven. Voor de beleving in de auto werkte Audi samen met start-up Holoride, dat zou al productieklaar zijn. Holoride maakte een virtual reality-headset waarmee je films en spelletjes kan afspelen die reageren op de rijbeweging van een auto. Audi heeft een klein aandeel in dit nieuwe bedrijf.
Je ziet het aankomen, dat wordt een Audi-accessoire voor passagiers in autonome auto’s. Het zou zelfs helpen tegen wagenziekte, bij mensen die daar gevoelig voor zijn.
Mercedes-Benz toonde vorig jaar de zeer futuristische studie Vision AVTR op de Amerikaanse elektronicashow CES. Daarin zouden mens en machine samenvloeien, zoiets als in de succesfilm Avatar. Dat werd nu concreet gemaakt, met een headset die hersenactiviteit opneemt. Kennelijk zijn ze nu zover dat je echt iets kunt bedienen door middel van gedachten.Dat wordt eng, als auto’s je gedachten kunnen lezen om te bepalen welke beleving je wilt hebben.