In het Groningse Winschoten verrijst een nieuwe fabriek. Daar worden binnenkort alle in Europa bestelde trucks van het merk Hyzon gebouwd. Drijvende kracht achter deze productielocatie is het bedrijf Holthausen, vooral bekend als gasdistributeur in Noord- en Midden-Nederland. Welke nieuwe kansen en uitdagingen deze waterstoftrucks brengen vertelt de firma in onze studio.
De uitzending van de AMT-ATC Livestream begint met een woord van directeur Carl Holthausen. Achter hem staat een omgebouwde DAF-waterstoftruck klaar voor aflevering. “Dit is een bakwagen, maar we bouwen ook vrachtwagens met PTO-aftak, trekkers met opleggers en ook bestelwagens.”
Carl benadrukt dat elke auto een aanhanger mag trekken, “daar zijn wij nu uniek mee.” Voor de trucks zijn verschillende vermogens beschikbaar. 160 kW, 250 kW en 450 kW. Deze motoren worden gecombineerd met een bijpassende brandstofcel, waarvan de krachtigste 240 kW vermogen levert.
De afgelopen vijf jaar ontwikkelde Holthausen Clean Technology op relatief kleine schaal waterstofauto’s, veegwagens en trucks. De eerste aanzet daarvoor werd gegeven door de Provincie Groningen en Gemeente Groningen, die diverse auto’s hebben afgenomen. “Door de fabriek hier neer te zetten willen we iets terugdoen voor de regio. We hopen op 2.000 banen in de komende drie jaar” legt Max Holthausen, de andere directeur, uit. Door de samenwerking met Hyzon maakt het bedrijf nu de stap van ontwikkelaar naar fabrikant.
Namens Holthausen is Stefan van der Spek in de studio aanwezig. Hij is Business Developer bij Holthausen-Hyzon en zet zich dagelijks in voor de verkoop van Hyzon-trucks en uitbreiding van de waterstof-infrastructuur.
De werkwijze van Holthausen is in principe eenvoudig. Er komt een truck of bestelauto binnen, de diesel wordt verwijderd en de eigen aandrijflijn wordt geplaatst. In de afbeelding hieronder vind je een voorbeeldschema van zo’n aandrijflijn. Bij zware voertuigen wordt er gebruik gemaakt van tanks onder een druk van 350 bar, bij kleinere voertuigen is dit 700 bar.
Deze hogere druk zorgt voor een grotere capaciteit bij een kleiner tankvolume, maar ook voor een hogere kostprijs. Bij grotere auto’s is een grotere tank eenvoudiger te plaatsen, waardoor op kosten bespaard kan worden. Zeker in deze transitiefase is dat gunstig. Bij het waterstoftankstation moet de berijder van het voertuig kiezen voor de correcte aansluiting. Bij Holthausen zijn zowel 700 als 350 bar-aansluitingen beschikbaar.
De brandstofcel werkt onder beduidend minder hoge druk. Tussen tank en brandstofcel vindt een reductie plaats naar 10 bar. In de brandstofcel, waar zuurstof vanuit de lucht wordt toegevoegd, wordt vervolgens een vermogen van 60 kW bij 300 V gegenereerd.
Via een DC/DC-converter wordt dit omgezet naar 700 V: het voltage waarop de accu’s en aandrijflijn werken. Een kijker vraagt zich af hoe efficiënt deze omzetting is. Deze is meestentijds 95 %, enkel bij piekvermogens of hoge belasting kan de efficiëntie tijdelijk terugvallen naar 90 %. De motorcontroller zet het vermogen uiteindelijk om naar wisselstroom, waarmee de motor wordt aangedreven.
De oplettende lezer ziet dat de waterstoftrucks van Hyzon niet direct worden aangedreven door de brandstofcel. De brandstofcel werkt als een range extender die de accu’s oplaadt. Wanneer er piekvermogen wordt gevraagd vangen de accu’s dit op. Hiervoor is gekozen omdat de brandstofcel het efficiëntst werkt als deze constante vermogens kan leveren en niet telkens opnieuw hoeft te worden opgestart. Het opstartproces neemt wat tijd in beslag.De batterijen van een Hyzon-truck beginnen bij een capaciteit van 70 kWh. De gemiddeld grote en zware trucks krijgen een batterij van 140 kWh.
Momenteel worden er drie soorten Hyzon-trucks aangeboden, op basis van de DAF-range. De lichte truck is gebaseerd op de LF, in zwaarte oplopend via CF naar topmodel XF. Bij Hyzon heten de modellen respectievelijk HyMAX-160, HyMAX-250 en HyMAX-450. Hierbij staat het getal voor het vermogen dat de elektromotoren maximaal leveren. Naast de trucks is er de Hyzon Coach Bus, een 12 meter lange touringcar met een actieradius van zo’n 800 km. Ook stadsbussen van 12 en 18 meter lengte volgen.
Naast bussen wordt er nagedacht over waterstoftractoren en stand-alone oplossingen als aggregaten. De focus ligt voorlopig op de waterstoftrucks. Het los aanbieden van aandrijflijnen doet Holthausen nog niet. Vanuit Horizon, de fabrikant van de brandstofcellen, is zo’n programma wel te verwachten.
Meer weten over Hyzon?
Neem dan een kijkje op www.hyzonmotors.com.
Wil je deze ATC Livestream nog eens terugkijken?
Dat kan hier.
Wil je de andere ATC-Livestreams terugkijken?
Een overzicht vind je op deze pagina.