Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service

De leeuw is los! 

Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_217
Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_216

De autofabrikant en universeel op één kussen, daar slaapt de duvel tussen? Niet altijd, zo blijkt. Sinds begin 2018 timmert werkplaatsformule Euro Repar Car Service in Nederland aan de weg. Inmiddels zijn er 58 garagebedrijven bij het concept aangesloten. Grote naam achter dit multi-merknetwerk? Groupe PSA! En dat schrikt het universeel bedrijf niet af… integendeel: dat ziet juist voordelen.

Lees verder 

Autobedrijf Boonstoppel uit Boskoop is de eerste Nederlandse deelnemer van het vernieuwde Euro Repar Car Service-concept. Ron Oosterom, After Sales Manager vertelt: “Tot eind vorig waren wij officieel Peugeotdealer. Het autobedrijvenlandschap in onze regio is door de crisisjaren veranderd. In ons dorp gevestigde Renault-, VW en Audi- en Citroëndealers moesten hun deuren sluiten. Voor ons betekende dat een behoorlijke toename van vreemde merken in onze werkplaats.” Waar zo’n 15 jaar geleden werkplaatsbezetting nog voor 90 procent uit Peugeot bestond, is die verdeling vreemd versus Peugeot is nu fiftyfifty. Dat zet het bedrijf aan het denken. “Hoeveel waarde heeft die leeuw aan de gevel nog en wat gebeurt er als we die eraf halen?” Autobedrijf Boonstoppel neemt de beslissing om als universeel door te gaan. “We wilden de drempel voor consumenten verlagen om met hun auto bij ons te komen. Als je een probleem hebt met je BMW en je kan kiezen tussen een universeel bedrijf of een Mercedes-dealer…, precies.”

 

Op zoek naar een formule

Nadat de stap gezet is, gaat autobedrijf Boonstoppel op zoek naar een werkplaatsformule die bij hen past. “We hebben via grossiers gesprekken met verschillende concepten gehad.” Het autobedrijf wordt tijdens hun zoektocht benaderd door PSA. “Zij vroegen ons nog heel even te wachten met het aansluiten bij een concept, omdat zij snel met ‘iets’ op de markt zouden komen.” Kort daarna wordt het autobedrijf gevraagd of er interesse is om aan te sluiten bij Euro Repar Car Service, het universele label van PSA. “Daar waren we zeker in geïnteresseerd”, vervolgt Oosterom. “We hadden natuurlijk een band met PSA en 50 procent van onze werkplaatsbezetting is nog steeds Peugeot.”

R1234yf-machine_104
Hooftman Woerden_141

Wat doe je met je showroom als je je dealerschap beëindigt? Euro Repar Service Center Boskoop is de samenwerking aangegaan met Goedman Automotive. Zij huren de showroom en verkopen gebruikte auto’s tot € 50.000,00. Part of the deal is dat Boonstoppel de auto’s rijklaar maakt. Win-win dus.

Eerste vestiging

Het garagebedrijf start als pilotvestiging en is erg blij met de samenwerking. “Vanaf het begin ben ik al onder de indruk van het enthousiasme waarmee het team van Euro Repar ons bedrijf ondersteunt. Het contact en begeleiding is erg persoonlijk en als zich een probleem voordoet gaan zij direct aan het werk om daar een oplossing voor te vinden. We hebben in betrekkelijk korte tijd echt een band met elkaar opgebouwd.”  

 

Anderhalve week

Het aantal officiële merkdealers daalt en dat is volgens Oosterom een kans. “De officiële merkdealers kunnen nooit het complete wagenpark Peugeots onderhouden. Je ziet wachttijden voor onderhoud daar al oplopen naar zes weken. Daar spelen wij op in. Als Euro Repar Car Service kunnen wij service en onderhoud bieden met originele en eigen Eurorepar onderdelen. Met een maximale wachttijd van anderhalve week.”

Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_219

Nieuwe formule? Nieuwe website. Het stoere en professionele uiterlijk van het concept past goed bij Boonstoppel Boskoop

 

Distrigo

Die originele onderdelen zijn één van de voordelen van het werkplaatsconcept. Groupe PSA heeft als doel de aftermarket te helpen om aan de wensen van hun klanten te kunnen voldoen, ongeacht budget of merk. De Eurorepar-vestigingen kunnen net als PSA-merkdealers gebruik maken van de logistieke organisatie van Distrigo, de distributeur van Groupe PSA. Zij leveren alle oem-onderdelen, de productgroepen van het Eurorepar-huismerk en onderdelen van toeleveranciers. “Ze komen wel drie keer per dag onderdelen bezorgen als dat nodig is. Onderdelen zijn goed leverbaar en kunnen wij de klant snel weer op weg helpen.”  

 

Technische ondersteuning

Euro Repar Car Service is bezig met de ontwikkeling van trainingen. “Ik verwacht dat dat op korte termijn gaat komen. Zowel trainingen van PSA als een technisch opleidingstraject voor de universele techneut.”  

 

Eer te na

Autobedrijf Boonstoppel pakt alle klussen aan. “Geen klant gaat naar de dealer, dat is onze eer te na”, zegt Oosterom lachend. “Komen we er echt niet uit, dan kunnen we via EuroRepar een beroep doen op de Sergoyne Diagnostics Hotline. Bij hen kunnen we ook terecht voor technische info en schema’s.” .

Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_218
R1234yf-machine - staande foto

Eurorepar is het huismerk universele onderdelen van Groupe PSA. Als deelnemer kan Boonstoppel via PSA distributeur ook OEM- en toeleveranciersonderdelen inkopen.

Doek

Het bedrijf is inmiddels zowel online als in de showroom omgetoverd tot Euro Repar Car Service-vestiging. “Vanuit de formule worden alle marketinguitingen en reclame-uitingen verzorgd. Daarbij kunnen we onze eigen ideeën aandragen en daar staat het concept ook open voor.” Een groot frame met doek van 2,5 x 1,5 meter hangt aan de muur. “Dat frame hebben we zelf aangeschaft. Kostte ons zo’n 80 euro. Het doek wordt kosteloos opgemaakt en geleverd door EuroRepar.en elk kwartaal krijgen we een nieuwe. Elke keer kunnen we een andere actie laten opvallen. Winterbanden en bandenwisselweken bijvoorbeeld, of een aanbieding van een zomercheck. Voor die doeken hoeven we niets te betalen.”

Euro Repar Car Service in het kort

Euro Repar Car Service is in 2015 opgericht, en in 2018 zijn er meer dan 3400 vestigingen in heel Europa. Vanaf 2018 is de formule ook in Nederland actief en telt inmiddels 58 vestigingen. Drijfveer achter het multimerkconcept is PSA Aftermarket. Zij wil met het universele werkplaatsconcept voldoen aan alle behoeften van de klant ongeacht budget, merk en leeftijd van de auto. De ondernemer staat centraal in het concept. Werkplaatsen worden niet alleen voorzien van huismerk- en OEM onderdelen, maar worden ook op het gebied van technische training en ondersteuning en bij marketingactiviteiten ondersteunt. Alle vestigingen van Euro Repar Car Service zijn in handen van lokale ondernemers.


Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service

18/18
Loading ...