PartsPoint werd in maart 2019 overgenomen door Alliance Automotive Group. Onder leiding van de nieuwe eigenaar moeten de verschillende grossiersactiviteiten en garageformules verder groeien. Voor de formules Autovakmeester, CarProf en Autoservice Totaal zet PartsPoint in op een combinatie van ict en marketing.
PartsPoint timmert aan de weg in 2019. Na de overname voor AAG en de opening van een nieuw centraal distributiecentrum leverde garageformule CarProf de winnaar van de verkiezing ‘Autobedrijf van het Jaar 2019-2020’. Ook werd in 2019 het 100e lid van Autovakmeester verwelkomd. De grossiers- en franchiseorganisatie achterAutovakmeester, Autoservice Totaal en CarProf investeert zowel voor als achter de schermen in ict-oplossingen voor het autobedrijf, vertelt Arjan Huesken, Manager Marketing van PartsPoint.
“Met TECH360 en onze technische helpdesk helpen wij ondernemers bij hun dagelijkse werkzaamheden in de werkplaats. TECH360 is een technisch specialist op afstand. Daarnaast zien wij onze deelnemers een aantal keren per jaar terug in onze trainingscentra. Onze trainingen worden samengesteld op basis van actuele onderwerpen die wij behandelen bij de helpdesk. Onze technische centra zijn uitgerust met de modernste equipment en apparatuur. Doordat wij ons niet op één automerk richten, kunnen wij deelnemers een breed scala trainingen aanbieden. Daarnaast hebben wij partnerschappen gesloten met Hella en Champion.”
De werkplaats verandert onder invloed van de connected car, remote diagnostics, obd-dongels en ADAS. Nieuwe technologie vereist nieuwe investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Welke ontwikkelingen zien garageformules, welke ondersteuning bieden ze aan autobedrijven, en hoe gaat de markt met deze veranderingen om? AMT Ondernemen vroeg het aan Bosch Car Service, GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.
Lees ook de interviews van:
“Met TECH360 stomen wij autobedrijven klaar voor de toekomst. We trainen ze niet alleen. We zorgen ook dat de werkplaats stukje bij beetje klaar is voor veranderingen zoals pass-thru en remote diagnostics. Het ene autobedrijf is het andere niet. Iedereen heeft andere behoeften. Het ene bedrijf helpen we om pass-thru te integreren, bij het andere bedrijf beginnen we bij de basis. Wij merken binnen de markt dat er veel vraag is naar ondersteuning bij nieuwe ontwikkelingen. Techniek verandert zo snel dat het voor de meeste mensen alleen niet meer bij te houden is. Zeker niet als je daarnaast bezig bent met de dagelijkse drukte in het autobedrijf.”
“We merken dat technische ondersteuning voor veel autobedrijven tegenwoordig een belangrijke reden is om zich aan te sluiten bij een garageformule. Als je bijvoorbeeld naar de connected car kijkt, dan is dat een bedreiging en een kans. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leveranciers en onafhankelijke autobedrijven om te investeren in een hoog kennisniveau. Als de universeel op de hoek hetzelfde kan als de dealer, dan maakt het voor de klant technisch gezien geen verschil meer waar het onderhoud wordt uitgevoerd.”
“De opkomst van nieuwe technologie betekent dat autobedrijven meer geld kwijt zijn aan training en equipment. Autobedrijven die zijn aangesloten bij Carprof of Autovakmeester krijgen TECH360 als onderdeel van het concept gratis. In andere situaties kiezen ze zelf wat ze afnemen. Ondernemers kijken vaak naar de kosten van dergelijke investeringen, maar ze vergeten wat het oplevert. Tegenover de kosten van technologie en training staan veel voordelen. Goede en snelle technische hulp betekent dat de brug sneller vrij is omdat een storing sneller is verholpen. Daarnaast ben je minder tijd kwijt aan heen en weer rijden naar de dealer, en omdat de auto onder jouw dak gerepareerd wordt, kan je alles zelf factureren.
“Welke diensten en producten onze klanten bij TECH360 afnemen, bepalen autobedrijven helemaal zelf. Wij houden niet van dwingen, en we verplichten deelnemers nooit om iets wel of niet te doen.”