Vakgarage: nu alvast voorsorteren op de connected car

Vakgarage is een oerhollandse garageformule. De vereniging mocht het afgelopen jaar opnieuw een aantal nieuwe leden begroeten. Hoewel marketing en uitstraling belangrijk zijn voor de zichtbaarheid naar buiten toe, steekt Vakgarage achter de schermen veel energie in de ontwikkeling van nieuwe it-oplossingen waar consumenten en autobedrijven van profiteren.

Lees verder 

Digitalisering is een actueel onderwerp binnen Vakgarage. De frontoffice als de backoffice van de Vakgarages krijgen op verschillende vlakken ondersteuning op it-gebied. Via de website en de eigen app kunnen klanten rechtstreeks en ‘real time’ afspraken inplannen bij het autobedrijf. Voor autobedrijven werkt Vakgarage samen met technische partners om het kennisniveau op peil te brengen én te houden. Samenwerking houdt kennis en training voor iedereen bereikbaar en betaalbaar, vindt Vishal Durgaram van Stichting Vakgarage.

Hoe ver zijn jullie met de invoering van pass-thru en diagnose op afstand?

“Op diagnosegebied werkt 90% van onze franchisenemers vrijwillig met remote diagnostics. Dat bieden we aan samen met onze technische partner Autoniveau. Voor onze Vakgarage Professional-bedrijven, die ook voor leasemaatschappijen werken, is het gebruik van remote diagnostics verplicht. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder. De 10% die er nog niet mee werkt, moet snelheid maken om het niveau van de overige 90% te halen. Uiteraard helpen we hen daarbij. Onlangs hebben we samen met Autoniveau een pass-thru training gelanceerd voor ons netwerk. Het aantal aanmeldingen voor de training overweldigde ons. Het leeft dus zeker in ons netwerk.” ”

 

Wat is het voordeel van een garageformule als het om nieuwe technische ontwikkelingen gaat?

“Het voordeel van een garageformule voor het autobedrijf is de collectiviteit. Samenwerking maakt toegang tot kennis en training voor iedereen bereikbaar en betaalbaar. Autoniveau biedt zelfs de mogelijkheid om diagnose op afstand over te nemen als het autobedrijf er zelf niet uitkomt. Dat komt in de praktijk trouwens weinig voor.”

Klaar voor de toekomst?

Deze vijf garageformules zien kansen voor telematica, apps en remote diagnostics

De werkplaats verandert onder invloed van de connected car, remote diagnostics, obd-dongels en ADAS. Nieuwe technologie vereist nieuwe investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Welke ontwikkelingen zien garageformules, welke ondersteuning bieden ze aan autobedrijven, en hoe gaat de markt met deze veranderingen om? AMT Ondernemen vroeg het aan Bosch Car Service, GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.

 

Lees ook de interviews van:

 Bosch Car Service

 GroupAuto

 PartsPoint

 Quality Garage

Remote diagnostics en pass-thru raken steeds meer ingeburgerd in de werkplaats. Dat maakt het eenvoudiger om de kosten terug te verdienen. Hoe zit dat met ADAS?

“De opkomst van ADAS stelt autobedrijven voor een nieuwe uitdaging. Zelfs bij kleine schades, zoals een parkeerschade waarbij de bumper wordt gedemonteerd, of bij ruitvervanging, is het noodzakelijk om de systemen opnieuw te kalibreren. Voor de meeste individuele autobedrijven zijn de investeringen te groot, en de doorgangen te beperkt, om de kosten terug te verdienen. Voor schadeherstelbedrijven en glasschadebedrijven is het hun core business. Ook hier zoeken we naar lokale samenwerking. Als de vraag naar ADAS-kalibratie toeneemt, overwegen we om dat regionaal te organiseren.”

Interview Vakgarage_182

Hoe kijken jullie aan tegen de toegevoegde waarde van obd-dongels en telematica?

“Er zijn weinig garageconcepten die hoog scoren als het om telematica-oplossingen gaat. Dat heeft een simpele reden, want er bestaan geen goede aftermarket oplossingen. In de praktijk blijkt het lastig om particuliere klanten enthousiast te maken voor telematica. Ik heb nog niemand gesproken die er echt op zit te wachten. Het betekent niet dat ik niet in telematica geloof. Alleen geloof ik dat je een auto die af-fabriek niet connected is, ook niet connected moet willen maken. Een klant met een oude auto verwacht dat ook helemaal niet.”

koudemiddelprijzen_95

Vishal Durgaram, Stichting Vakgarage

De grootste uitdaging voor de after market is diensten op een gelijkwaardig niveau aan klanten aan te bieden als de fabrikant.

Wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen voor de toekomst voor het onafhankelijk autobedrijf?

“Voor de onafhankelijke aftermarket is de grootste uitdaging om diensten op een niveau aan te bieden dat gelijkwaardig is aan de fabrikant of de merkdealer. Een ander vraagstuk voor de toekomst is: hoe krijg je grip op de auto en de eigenaar als een af-fabriek connected car bij jou in de onafhankelijke werkplaats komt? Het is lastig om dat als individueel autobedrijf of als individuele garageformule op te lossen. Daar ligt een Europese rol voor brancheorganisaties, consumentenorganisaties, grossiersorganisaties en de overheid. Uiteraard zijn wij daar zelf bij betrokken.”  

 

Welke rol speelt de Vakgarage-app binnen deze ontwikkelingen?

“De Vakgarage-app is voorbereid op de toekomst. We kunnen data uit de auto eenvoudig koppelen met de app. Daar zit volgens ons de toegevoegde waarde van de connected car: een app die de kring tussen auto, klant en autobedrijf sluit. Een connected car-app voegt alleen iets toe als iedereen er wat aan heeft.”


Car systems bv - felicitatie

Interview Vakgarage

5/18
Loading ...