'Oud & nieuw' delen hun ervaring:

Ik ben Autovakmeester

Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_217

Autovakmeester Garage Reinders: ‘Voor het eerst bij een formule’

Ze zijn met z’n drieën ‘baas’ van Garage Reinders: Willem, Marjan en zoon Henk-Jan. Het autobedrijf bestaat volgend jaar een eeuw. Marjan is al met de organisatie van het feest bezig. "We proberen ook Hofleverancier te worden, maar verder niet te veel poespas, want dat is niets voor ons", aldus Marjan. Als het feest er is, zal ook de verbouwing achter de rug zijn, waarbij een deel van de showroom bij de werkplaats komt.

Lees verder 
reinders

Klanten ervaren onze nieuwe naam als een kwaliteitskeurmerk

Zes jaar lang was Garage Bennekom aangesloten bij garageformule AD Autobedrijf. Toen eigenaar Albert Blotenburg hoorde over de naamsverandering naar Autovakmeester was hij in eerste instantie niet erg enthousiast. “Maar toen ik heel veel positieve reacties van klanten kreeg, was dat snel over”, vertelt hij vanuit zijn pas verbouwde pand.

Lees verder 

Garage Reinders

Voor het eerst een formule  

Het is de eerste keer dat Garage Reinders zich bij een formule heeft aangesloten, nou ja, afgezien van het Toyota-dealerschap (1969-2000) dan, wat tenslotte ook een soort formule is. Willem: "De druk om in Gramsbergen nieuwe Toyota's te verkopen werd te groot. Later werden we als subdealer bij een dealer ondergeschoven en dat is mij slecht bevallen. We willen nu zelfstandig en universeel blijven en hebben ons daarom ook niet bij de Toyota-specialistenvereniging Vetos aangesloten." En toch heeft de familie Reinders zich aansloten bij de Autovakmeester-formule. Wat is er veranderd?  

 

"Wij willen vrij zijn"  

De periode van AD hebben ze niet meegemaakt, want Garage Reinders is nog maar een half jaartje Autovakmeester. Eerst kwam Koskamp Automaterialen langs om AutoFirst onder de aandacht te brengen. Henk-Jan: "Ik vind die formule niet bij ons passen. Mijn ervaring is dat AutoFirst de ondernemers teveel stuurt. Wij willen vrij zijn in wat we doen." Daarna vroeg grossier Dabeko (dat een half jaartje daarvoor was overgenomen door PartsPoint) of ze iemand van Autovakmeester mochten langs sturen. Dat mocht. PartsPoint heeft nog andere formules, zoals Autoservice Totaal (weinig voorwaarden en een goedkoop lidmaatschap) en CarProf (veel begeleiding van een sterke franchiseformule), maar die en andere formules zijn niet overwogen. "Nee hoor, het gesprek met Autovakmeester beviel goed en dan moet je niet langer zoeken", aldus Willem.  

 

Wat biedt Autovakmeester?  

Autovakmeester biedt een aantal voordelen en modules, die standaard tot de formule behoren. Elke klant van een Autovakmeester krijgt 24 maanden garantie op een reparatie. De pechhulp is voor slechts 39,95 euro een jaar lang geregeld via AA Assistance en dat is zo aantrekkelijk dat Garage Reinders het standaard bij elk verkochte auto levert. Alle leden van Autovakmeester worden met de juiste adresgegevens en openingstijden door DTG (De TelefoonGids) op tientallen websites geplaatst en bijgehouden, terwijl Autovakmeester zelf de garagewebsite verzorgt en berichten op de sociale media plaatst. "Da's belangrijk, want anders sneeuw je onder", zegt Henk-Jan. Ook Klantenvertellen is een onderdeel van de Autovakmeester-formule; Garage Reinders scoort een 9,5.

R1234yf-machine_104

Het is de eerste keer in de bijna honderdjarige geschiedenis van Garage Reinders een formule heeft gekozen.

Hooftman Woerden_141

Henk-Jan Reinders (op de brommer van zijn grootvader) is de vierde generatie in het autobedrijf. "Wij willen vrij zijn in wat we doen."

Volop technische ondersteuning  

Technische ondersteuning, pass-thru en trainingen regelt Autovakmeester via TECH360. Het is onderdeel van de formule, terwijl dat normaliter 1.395 euro per jaar kost. Henk-Jan: "TECH360 vraagt ook om een terugkoppeling en wil weten hoe het probleem is opgelost. Dat vind ik ook fijn. Voorheen belden we bij een technisch probleem met EuroTechCenter van Snap-on of we keken op het AMT Garageforum." Als je, zoals Garage Reinders, genoeg onderdelen koopt kun je via Autovakmeester ook gratis Hella Service Partner worden en ook daar zit weer een helpdesk achter.  

 

Beter de zaken heel goed doen  

Ook een standaard onderdeel van de Autovakmeester-formule is het Kentekenloket. Mocht er al een Kentekenloket in het werkgebied zitten, dan blijft de promotie voorbehouden aan dat andere Kentekenloket, maar je kunt wel gebruik maken van alle Kentekenloket-diensten. Willem: "We hebben er over nagedacht, maar hebben voorlopig geen interesse. Wij zijn bang dat het ons niets oplevert en dat we veel tijd kwijt zijn aan allerlei werkzaamheden voor klanten, die nooit terugkomen. Je kunt beter minder zaken heel goed doen, dan alles willen en dat half doen."  

 

Weg met WESP  

Van de optionele modules, zoals PrivateLease, LeaseProf en WESP, maakt Garage Reinders geen gebruik. Henk-Jan heeft een paar jaren bij een ander garagebedrijf gewerkt en daar is hem dat hele WESP-gedoe behoorlijk tegen gaan staan. "Er werden weken georganiseerd waarin we 'ruitenwissers' deden, omdat die te laag in de WESP-lijst stonden. Je kunt zoiets in Gramsbergen één of twee keer doen en daarna lopen de mensen weg." Klanten voelen volgens Henk-Jan heel goed aan als garagebedrijven 'remvloeistof- of ruitenwisserweken' organiseren.

 

Inzicht dankzij software  

Maar WESP dwingt natuurlijk niemand om ruitenwissers vroegtijdig te vervangen: WESP biedt inzicht in de prestaties. Henk-Jan: "We hebben al een heel goed softwarepakket dat onze prestaties inzichtelijk maakt." Garage Reinders gebruikt Gaston Garage Management Software. Daarmee werk je 'in de cloud' en dat bevalt goed. Recentelijk viel de stroom uit en dan kun je gewoon op een andere locatie inloggen en verder werken. Henk-Jan: "De onderdelenlevering van Dabeko is ook in het programma geïntegreerd en er is een koppeling met de Autodata-gegevens van Haynes Pro."  

 

Wat kost dit nou allemaal?  

De maandelijkse lidmaatschapskosten voor Autovakmeester bedragen 250 euro en er is een verplichting om vijftigduizend euro aan automaterialen bij een PartsPoint-grossier te kopen. Garage Reinders doet het dubbele en koopt die onderdelen bij Dabeko; de banden komen elders vandaan en de Toyota-onderdelen komen van de officiële dealer. Wat moesten jullie van Autovakmeester veranderen? Henk-Jan: "De aankleding van het pand natuurlijk, maar voor de rest hoefde er niets aangepast te worden." Het bevalt ze prima om Autovakmeester te zijn, al zijn ze nog maar een half jaartje bij het concept aangesloten.

Van AD Autobedrijf naar Autovakmeester

 

De overgang van PartsPoints AD Autobedrijf-formule naar Autovakmeester is een succes. Maar van ‘even de formule aanpassen’ was geen sprake. Daar gaat een heel traject van voorbereiding en denkwerk aan vooraf. Waarom is het concept zo rigoureus opgepoetst en hoe heeft Partspoint dat aangepakt? We vragen het Ivar Camps, Retail Marketing Manager van Partspoint.  

 

Waarom is AD Autobedrijf vervangen door Autovakmeester?

Wij hebben een marktonderzoek onder consumenten gedaan. Daaruit bleek dat de naam AD Autobedrijf onduidelijk was en de uitstraling niet meer van deze tijd. Een upgrade bleek nodig. De inhoud van de formule werd wel gewaardeerd. Wat goed was aan het AD-concept is behouden, wat beter moest is verbeterd. Dus een naamswijziging en een hip, fris uiterlijk.

 

Hoe gaat zo’n verandering in z’n werk? Hebben jullie AD-deelnemers betrokken bij de vernieuwingen?

Een complete restyle van een formule is niet niks. Daarom hebben wij een bureau ingeschakeld dat ons daarbij heeft begeleid: Waal aan de Maas uit Rotterdam. Samen hebben we een werkgroep opgericht bestaande uit de marketingafdeling van PartsPoint AD Autobedrijven en (AD) grossiers. Wij hebben de garagisten en grossiers dus meegenomen het proces. Hun ideeën en wensen zijn belangrijk en zo creëer je draagvlak. We zijn het proces letterlijk met een leeg vel begonnen. Welke keuzes maken mensen als het gaat om een autobedrijf? Waar zit ons merk? Hoe willen we met onze klanten communiceren? Door dit soort vragen te beantwoorden hebben we onze merkwaarde bepaald.

 

Het nieuwe concept is natuurlijk op een bepaald moment aan alle AD-autobedrijven gepresenteerd. Hoe werd Autovakmeester door hen ontvangen?

De meesten waren direct enthousiast. Over de naam, die staat voor vakmanschap en betrouwbaarheid, en de frisse, moderne uitstraling. Maar vooral ook over waar Autovakmeester voor staat, namelijk de lokale held. Ze waren blij met de boodschap achter de naam en het concept. 80 procent van de AD-ers is meegegaan met het nieuwe concept. Van de 20 procent die dat niet deden, was bij de meerderheid leeftijd en het niet hebben van opvolging een reden. We hebben sinds de introductie van het concept vorig jaar 30 nieuwe Autovakmeesters mogen inlijven. Ook zij kozen voor de boodschap en de uitstraling van het concept.

 

Wat is de grootste verandering ten op zichte van de AD-formule?

Naast een nieuwe look bieden we meer diensten aan onze deelnemers. Zoals 24 maanden garantie, pechhulp en een klantenkaart. De centrale marketingondersteuning is ook wat uitgebreider dan bij AD het geval was. Denk aan onze reclamemast-actie langs snelwegen. Een landelijke campagne die we lokaal hebben uitgedragen: de dichtstbijzijnde Autovakmeester staat er op vermeld. Technische ‘tools’ bieden we met trainingen en technische ondersteuning via Tech360. Van alle diensten mag een deelnemer gebruikmaken. Als soft franchiseformule verplichten wij niets. 

 

Kan elk bedrijf zich aansluiten bij Autovakmeester of zijn er voorwaarden aan deelname verbonden?

Een bedrijf moet in ieder geval Bovag-lid zijn, een APK-erkenning hebben en met minimaal twee technici in de werkplaats zijn of de ambitie hebben om snel te groeien. Daarnaast kijken we naar de vestigingsplaats van een potentiële deelnemer. We willen niet meerdere Autovakmeesters in hetzelfde dorp, bij wijze van spreken.

 

Wat kost de deelname aan Autovakmeester?

Een startfee en een maandelijkse fee, daarbij  hanteren we een jaarlijkse minimale inkoopverplichting bij onze grossiers. Wij verplichten deelnemers niet tot afname van diensten. De Autovakmeester-signing is wel verplicht, net als de uniforme online vermelding bij DTG (de telefoongids) en de reviewsite ‘klanten vertellen’. Wij zorgen voor de signing en een professionele webite en alle deelnemers ontvangen van ons marketingmaterialen als brochures en posters. Wij kunnen zelfs kant-en-klare berichten voor social media aanleveren. Deelnemers profiteren uiteraard ook van inkoopvoordeel en collectiviteit. Denk aan werkkleding, verzekeringen en marketingmaterialen.

Garage Bennekom

Voor ondernemer Albert Blotenburg is 2019 een bijzonder jaar. Het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat hij in dienst kwam bij het onafhankelijke autobedrijf dat hij later overnam van de oude eigenaar. Het is ook het jaar waarin de vertrouwde AD Autobedrijf-borden zijn vervangen door de nieuwe Autovakmeester-huisstijl. Het onafhankelijke garagebedrijf in Bennekom is gespecialiseerd in onderhoud en reparatie. Na een aantal verbouwingen telt de werkplaats vier hefbruggen. Tijdens de laatste verbouwing, eerder dit jaar, is een nieuwe technische ruimte toegevoegd. “We hebben de extra ruimte hard nodig. Het werk blijft groeien en er komt steeds meer equipment bij. Er stond zoveel apparatuur in de werkplaats dat we nauwelijks rond de hefbruggen konden lopen. Dat is nu opgelost.”

 

Visite

Veranderen, vernieuwen, verbeteren en uitbreiden. Het zijn terugkerende begrippen in de geschiedenis van Garage Bennekom, dat sinds kort als Autovakmeester Bennekom door het leven gaat. Albert Blotenburg nam het bedrijf over in 2007 en sloot zich in 2013 aan bij een garageformule. “We merkten toen al dat auto’s complexer werden. Omdat ik zelf meeloop in de werkplaats, was ik ook op zoek naar marketingondersteuning. Een garageformule bespaart tijd, en samen sta je sterker, was mijn gedachte.” Blotenburg praatte in 2013 met verschillende formules. Zoals hij het zelf omschrijft: bijna iedereen is op visite geweest. “Uiteindelijk liep het steeds stuk op de grossier. Ik wilde niet van leverancier wisselen. Ik heb ook met collega’s in de omgeving gesproken en naar hun ervaringen gevraagd. Zo ben ik uitgekomen bij AD Autobedrijf.”

 

Online vindbaarheid

Uitgebreide technische ondersteuning, marketingondersteuning, gezamenlijke acties en inspraak in het beleid. Binnen AD was dat allemaal goed geregeld, vindt Albert Blotenburg. Toen de naamswijziging naar Autovakmeester werd gepresenteerd, stond hij niet te juichen, geeft hij eerlijk toe. “De nieuwe naam, het nieuwe logo, ik was niet overtuigd. Maar de veranderingen gaan verder dan de buitenkant. De kwaliteitseisen zijn verhoogd en de technische ondersteuning is verbeterd. Dat zijn grote pluspunten. En, niet te vergeten, er is veel meer aandacht voor online. Binnen Autovakmeester ligt er veel meer nadruk op online vindbaarheid en SEO. Allemaal zaken waar ik zelf weinig verstand van heb, maar die wel belangrijk zijn voor onze naamsbekendheid en vindbaarheid.” De nieuwe naam staat alweer enige tijd op de werkplaats. Wat zijn de eerste ervaringen? “Klanten ervaren de nieuwe naam als een upgrade. De reacties zijn allemaal positief. Ze vinden de nieuwe huisstijl mooi en ze ervaren de nieuwe naam als een kwaliteitskeurmerk. ‘Wat hebben jullie daar allemaal voor moeten leren?’ vroeg laatst een klant. Door de goede ontvangst begin ik er zelf ook aan te wennen.”

Groupe PSA zet in op multimerkstrategie met Euro Repar Car Service_218

Albert Blotenburg moest in begin erg wennen aan de nieuwe naam. “Door de positieve reacties van klanten kreeg ik snel het gevoel dat het wel goed zat.”.

R1234yf-machine - staande foto

De technische ondersteuning vanuit Tech360 is top, vindt Albert Blotenburg, die hier aan het werk is met de Tech360 remote services-interface.

In één keer goed

Ook achter de schermen profiteert het autobedrijf van de grondig opgefriste formule.  “De ondersteuning vanuit Tech360 is geweldig. We trainden al bij GMTO, dus voor ons is dat alleen maar gemakkelijker geworden. We moeten weleens wat langer wachten als we dichtbij huis een training willen volgen, maar verder is alles goed geregeld.” Ook over de technische helpdesk van Tech360 heeft Blotenburg niets dan lof. “We krijgen altijd iemand aan de lijn die weet waarover hij praat. Via remote diagnostics kunnen we op afstand modules inleren en complexe diagnoses laten uitvoeren. Dat bespaart ons veel tijd, want vroeger moesten we heen en weer rijden naar de dealer. Via pass-thru hebben we toegang tot de originele elektrische schema’s. Je hebt altijd in één keer de juiste informatie.”

 

Besparing

De technische en commerciële ondersteuning van Autovakmeester levert volgens Blotenburg merkbaar tijdwinst op. “Op dit moment schat ik dat Autovakmeester 75% van de dingen doet waar ik zelf geen tijd voor heb. Als het aan mij lag, zou ik ze graag betalen om de andere 25% op te pakken.” De overgang van AD Autobedrijf naar Autovakmeester was geen reden om naar andere formules te kijken. “Ondanks de verandering van grossier (van Westerhof naar Ferwerda, red.) ben ik tevreden over de nieuwe invulling. AD was goed, Autovakmeester is duidelijk een stap omhoog, zeker als het gaat om online marketing, training en technische ondersteuning. Voor ons heeft het goed uitgepakt.” 

Autovakmeester Bennekom: van mobiel tankstation tot allround autobedrijf

Autovakmeester Bennekom heeft een lange historie. Het bedrijf begon in 1964 als mobiel tankstation met een pompshop en een werkplaats met één hefbrug. Albert Blotenburg begon in 1994 bij het garagebedrijf – het jaar waarin het tankstation werd afgestoten en de werkplaats werd uitgebreid met een tweede hefbrug. In 2007 nam Albert het bedrijf over van de toenmalige eigenaar. De afgelopen twaalf jaar is het pand verschillende keren verbouwd en vergroot. In 2013 sloot de ondernemer zich aan bij AD Autobedrijf. Sinds dit jaar is het pand helemaal aangekleed in de nieuwe Autovakmeester-huisstijl. 

 
Puntjes op de ‘i’

Ondanks zijn aanvankelijke twijfels over de naamswijziging pakt Albert Blotenburg de transitie naar Autovakmeester grondig aan. De AD-borden zijn vervangen door het nieuwe kleurrijke Autovakmeester-logo en de receptieruimte wordt donkergrijs geschilderd. De overgang is, op een paar details na, soepel verlopen. “Ik zit te wachten op nieuw promotiemateriaal en nieuwe zelfklevende oliekaartjes in de huisstijl van Autovakmeester. Nu moeten we het nog doen met flyers, oliekaartjes en binnenborden van AD. Er zit ook een behoorlijke levertijd op de Autovakmeester-leenfiets. Het was mooi geweest als dat allemaal in één keer klaar was geweest. Maar ik begrijp dat het een grote operatie is om alle bedrijven om te bouwen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het snel in orde komt. En, laten we eerlijk zijn, het gaat vooral om de laatste puntjes op de ‘i’.” 


Interview Vakgarage

Reportage Autovakmeester

4/18
Loading ...