Foto als header - Privacy
EV-primeur voor onafhankelijk autobedrijf:

Van Leeuwen Auto’s is eerste EDGe Mobility-partner

Begin september mocht Van Leeuwen Auto’s in Kesteren als eerste autobedrijf in Nederland het EDGe Mobility-schild aan de gevel schroeven. Het onafhankelijke autobedrijf proefde in 2009 voor het eerst aan het elektrisch rijden en bouwde de afgelopen tien jaar veel kennis op. “We willen vooroplopen met nieuwe ontwikkelingen. Het is een kans om een nieuwe markt aan te boren”, zegt Mathijs van Leeuwen. 

Lees verder 

EDGe Mobility is een nieuw keurmerk voor autobedrijven die zijn gespecialiseerd in elektrisch rijden. Het keurmerk is een initiatief van Innovam en AutoNiveau en moet uitgroeien tot een landelijk netwerk. Van Leeuwen Auto’s in het Betuwse Kesteren heeft de primeur. Helemaal toevallig is dat niet, want het onafhankelijke autobedrijf heeft inmiddels zo’n tien jaar ervaring met elektrische auto’s. “Tijdens een autoshow in 2009 vonden we het leuk om klanten te laten rijden met een ev”, vertelt Mathijs van Leeuwen. “Klanten mochten een stukje rijden en kwamen enthousiast van de proefrit terug. Dat was voor ons een reden om ons in het onderwerp te verdiepen, en om te kijken of er een businessmodel in zat.” Als drie jaar later de Tesla Model S wordt aangekondigd, staat Van Leeuwen vooraan om er een aantal te bestellen. Het blijkt een gok die goed uitpakt, want door het bijtellingsvoordeel is de elektrische auto niet aan te slepen. Klanten komen uit alle hoeken van het land naar Kesteren om er een te kopen.

 

Iedereen trainen

Na de eerste golf Tesla’s Model S verkoopt het autobedrijf grote hoeveelheden plug-in hybrides, van de Volvo V60 PIH tot Volkswagen GTE-modellen. Dat levert nieuwe uitdagingen op. Wat je verkoopt, komt meestal terug voor onderhoud en reparatie. “Van wat je verkoopt, moet je verstand hebben”, vindt Van Leeuwen. “We zijn begonnen met een basistraining voor technici. Omdat we steeds meer nieuwe en gebruikte ev’s en hybrides gingen verkopen, hebben we een structureel opleidingsplan opgesteld.” Verkoop en onderhoud aan elektrische en hybride auto’s heeft gevolgen voor het volledige autobedrijf, vertelt hij. “Uiteindelijk krijgt iedereen in het bedrijf ermee te maken. Daarom hebben we in 2016 met het complete team een EV- en NEN-cursus gedaan. Iedereen was erbij, van de chef werkplaats en de receptionist tot de autopoetser, de verkopers en onze chauffeur. Wij vinden het belangrijk dat iedereen de juiste basiskennis heeft om veilig met elektrische auto’s om te gaan.”

Interview GroupAuto_178

EDGe Mobility Certified is een keurmerk voor klanten. De vakkennis beperkt zich niet tot elektrische auto’s: ook advisering over laadpalen en laadpassen hoort erbij. 

Elektrische auto’s en hybrides zijn inmiddels gesneden koek. Het onafhankelijke autobedrijf heeft ruim tien jaar ervaring met ev’s. Het complete team is op ev-cursus geweest, van technici en autopoetsers tot verkopers en receptionisten.

Geen keuze

Van Leeuwen volgt de trainingen bij Innovam/Autoniveau. Daar valt het bedrijf in positieve zin op door de grote trainingsbereidheid op het gebied van ev’s. Afgelopen zomer brengt de EV Roadshow, georganiseerd door BOVAG, EDGe Mobility, E-division en OOMT, een bezoek aan het Betuwse autobedrijf. “We zetten onze deuren graag open om als branche de ervaringen met elkaar te delen." In de branche heeft iedereen het over de acceptatie van ev’s en de mindset van klanten, maar de opkomst van elektrische auto’s is onvermijdelijk. We hebben als autobedrijf eigenlijk geen keuze. Het komt eraan, dus kan je beter vroeg instappen dan te laat. Die boodschap was heel belangrijk.” Van het een komt het ander. Van Leeuwen Auto’s wordt benaderd om zich als eerste partner bij EDGe Mobility aan te sluiten. Het keurmerk ‘EDGe Mobility Certified’ betekent dat een autobedrijf beschikt over gespecialiseerde vakkennis op het gebied van elektrische auto’s.

 

Vooroplopen

Wat betekent het keurmerk concreet voor de bedrijfsvoering? “Naar buiten toe is het een kwaliteitslabel. Het geeft zekerheid over onze vakkennis. Niet alleen in de werkplaats, ook in de showroom. Onze verkopers zijn bijvoorbeeld ook getraind op het gebied van laadtechnieken, laadpassen en laadpalen.” Aan de achterkant krijgen aangesloten bedrijven ondersteuning in de vorm van structurele trainingen, technische informatie en een technische helpdesk. Dit wordt ingevuld door Innovam en AutoNiveau. Omdat het netwerk in de kinderschoenen staat, kan Mathijs van Leeuwen weinig zeggen over de commerciële kansen van het nieuwe keurmerk. “Wij vinden het vooral belangrijk dat we onze expertise op het gebied van elektrisch rijden kunnen laten zien. We willen graag voorop lopen met onze kennis, kunde en ontwikkeling. Een specialisme trekt nieuwe klanten aan. Dat hebben we in het verleden gezien toen we onze eerste Tesla’s en plug-in hybrides verkochten. EDGe Mobility is een extra zekerheid voor onze klanten, en voor onszelf een stok achter de deur om ons specialisme waar te blijven maken.”

Interview GroupAuto_177

EDGe Mobility – nieuw kwaliteitskeurmerk voor ev-specialisten

EDGe Mobility is een nieuw keurmerk voor autobedrijven met een ev-specialisme. EDGe staat voor ‘Electric – Digital – Garage – experts’.  Achter het keurmerk staan de bekende automotive opleiders AutoNiveau en Innovam. Voor klanten van het autobedrijf moet EDGe Mobility uitgroeien tot een kwaliteitslabel. Autobedrijven die het label voeren, krijgen ondersteuning om hun elektro-specialisme waar te maken. Naast technische en commerciële trainingen kunnen deelnemers terugvallen op remote diagnostics, een technische helpdesk met specifieke ev-kennis, verschillende marketingmiddelen en korting op laadpalen. Meer informatie over EDGe Mobility staat op www.edgemobility.nl


Elektrisch rijden: lastig verdienmodel

Hoe snel de elektrische auto marktaandeel verovert, hangt van verschillende factoren af. Dat het weleens heel snel kan gaan, staat voor Mathijs van Leeuwen vast. “Als de nieuwprijzen dalen en het aanbod toeneemt, denk ik dat veel mensen bereid zijn om over te stappen naar een ev. Werken aan ev’s is niet ingewikkeld als je de juiste kennis hebt. Het lastigste aan elektrische auto’s is het verdienmodel. Hoe meer elektrische auto’s je verkoopt, hoe harder de aftersalesomzet terugloopt. Als je voorop loopt, krijg je die klappen als eerste.” Toch zou dat geen reden moeten zijn om het onderwerp te laten liggen, vindt Van Leeuwen. “Het rijdende wagenpark gaat zeker 20 jaar mee. Benzine- en dieselmotoren blijven voorlopig bestaan. Ik denk wel dat het verstandig is om jezelf als ondernemer tijdig in nieuwe aandrijftechnieken te verdiepen. Als je weet wat er speelt, kan je duidelijke keuzes maken. Investeer ik in nieuwe mobiliteit of houd ik het bij oude techniek? Wij kiezen voor een combinatie. Je kan de toekomst niet tegenhouden, dus kan je nieuwe techniek beter vroeg omarmen dan te laat.”


Interview Bosch werkplaatsformule

Reportage Matthijs van Leeuwen - EDGe Mobility

13/18
Loading ...