Bosch Car Service is de grootste garageformule van Nederland. De marktleider wil zijn koppositie behouden door volop in te zetten op nieuwe technologie. Omdat veel aangesloten bedrijven voor leasemaatschappijen werken, investeert het concept op grote schaal in nieuwe trainingen, nieuwe equipment en ev-certificering.
Binnen het Bosch Car Service-netwerk worden op grote schaal lease-auto’s onderhouden. Werken aan jonge auto’s betekent dat leden op de hoogte moeten zijn van de nieuwste technische stand van zaken. Bosch Car Service zet daarom volop in op trainingen voor technici. Ook het ontsluiten van technische informatie, remote diagnostics, pass-thru, een technische hotline en ev- en hybridetrainingen horen er allemaal bij als je klaar wilt zijn voor de toekomst, vindt Michiel Frijters van Bosch Car Service.
“We stimuleren autobedrijven om bij te blijven. Dat is op dit moment misschien wel de belangrijkste rol van een garageconcept: leden helpen om hun vakkennis bij te houden. Het laatste wat je als autobedrijf in deze tijden moet doen, is de kat uit de boom kijken en afwachten tot het werk te ingewikkeld wordt. Dan ben je te laat. Je moet zorgen dat je vandaag helemaal up-to-date bent. Als je elke keer een klein stapje vooruit zet, kost het de minste moeite om nieuwe ontwikkelingen bij te houden.”
“Ondanks de hoge werkdruk bij autobedrijven zitten alle trainingen vol. Daar sturen we actief op aan, want er komt veel op de werkplaats af. Onze nieuwste KTS is geschikt voor pass-thru en steeds meer bedrijven gaan aan de slag met ADAS. We kunnen bij wijze van spreken een verdieping op ons opleidingspand zetten en dan zitten we nog steeds vol, zoveel vraag is er. Dat is positief. De bereidheid bij autobedrijven om bij te leren, is groot.”
De werkplaats verandert onder invloed van de connected car, remote diagnostics, obd-dongels en ADAS. Nieuwe technologie vereist nieuwe investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Welke ontwikkelingen zien garageformules, welke ondersteuning bieden ze aan autobedrijven, en hoe gaat de markt met deze veranderingen om? AMT Ondernemen vroeg het aan Bosch Car Service, GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.
Lees ook de interviews van:
“De opkomst van ADAS stelt autobedrijven voor een nieuwe uitdaging. Zelfs bij kleine schades, zoals een parkeerschade waarbij de bumper wordt gedemonteerd, of bij ruitvervanging, is het noodzakelijk om de systemen opnieuw te kalibreren. Voor de meeste individuele autobedrijven zijn de investeringen te groot, en de doorgangen te beperkt, om de kosten terug te verdienen. Voor schadeherstelbedrijven en glasschadebedrijven is het hun core business. Ook hier zoeken we naar lokale samenwerking. Als de vraag naar ADAS-kalibratie toeneemt, overwegen we om dat regionaal te organiseren.”
“Het zijn investeringen waar je als bedrijf simpelweg niet omheen kan. Omdat ons netwerk aan jonge auto’s werkt, is een hoog kennisniveau vereist. Het ene bedrijf zal pass-thru vaker gebruiken dan het andere bedrijf. Maar zelfs als je maar een keer per maand met pass-thru werkt, loont het om erin te investeren. Want één ding staat vast: in de toekomst ga je het alleen maar vaker gebruiken. Niet minder vaak.”
“Het is een kans als je op tijd investeert in de juiste kennis en equipment. Het volledige netwerk is gecertificeerd om aan ev’s en hybrides te werken. Toevallig ligt hier net een nieuwe Bosch Car Service -laadpaal op mijn bureau. Onze partners krijgen een laadpaal die ze bij de werkplaats kunnen plaatsen. We gaan de laadpalen ook aanbieden aan klanten die een elektrische of plug-in hybride auto kopen bij een Bosch Car Service-bedrijf. Door elektrificatie komen nieuwe automerken op de markt die geen eigen dealernetwerk hebben. Bosch Car Service is een internationale keten. Met nieuwe merken kunnen we afspraken maken die over landsgrenzen heengaan. Ook dat is een kans voor onze partners.”
“Het is niet vanzelfsprekend dat een klant langer bij de merkdealer blijft door de connected car. Vooral niet als het eigenaarschap van de auto niet bij de merkdealer ontstaat maar bij een onafhankelijk autobedrijf. We moeten er als onafhankelijke aftermarket wel werk van maken om onze positie te behouden. Ook bij de beleidsmakers in Europa. Wij zijn van mening dat de eigenaar van het voertuig vrije keuze moet houden waar hij naartoe gaat voor onderhoud en reparatie. Dat moet ook via wet- en regelgeving worden ingeregeld.”
“De markt was er nog niet klaar voor. Toch is het goed geweest om er ervaring mee op te doen. We hebben er veel van geleerd. Het einde van de pilot betekent niet dat er op dit gebied niets meer gebeurt. We blijven nieuwe toepassingen en oplossingen ontwikkelen voor de toekomst. De dongel was gekoppeld aan het online platform mijnBoschCarService. Dat is succesvol en loopt gewoon door.”
“De online koppeling tussen klant en werkplaats wordt steeds belangrijker. Als autobedrijf moet je niet alleen in de werkplaats investeren in IT-systemen. Je moet ook extern aansluiten bij veranderende klantwensen. Onze klanten kunnen een afspraak met een Bosch Car Service autobedrijf inplannen via hun eigen mijnBoschCarService-pagina, via de website van het autobedrijf en via de Google MyBusiness-pagina van het autobedrijf, maar ook via e-mail, WhatsApp of de telefoon. In 2020 lanceren we een nieuwe website die aan de nieuwste stand der techniek voldoet. Het maakt ons niet uit welk kanaal iemand gebruikt. Het belangrijkste is dat klanten het medium kunnen kiezen dat ze zelf het prettigst vinden.”