Foto als header - Privacy

GroupAuto: inzetten op ict en hightech training

GroupAuto ondersteunt deelnemers van de formules AutoExcellent, CarXpert en Happy Driver met trainingen, equipment en nieuwe ict-oplossingen. Het belangrijkste nieuws in 2019 is de lancering van het ict-platform Compasso en de aangekondigde bouw van een splinternieuw trainingscentrum aan de A1/A27 bij Baarn. 

Lees verder 

Het nieuwe ict-platform Compasso combineert technische informatie en verschillende bestelsystemen in één platform. In het 3.500 meter grote trainingscentrum, dat op een centrale plek aan de snelwegen A1/A27 verrijst, worden leden van de GroupAuto-formules straks getraind op onderwerpen zoals ADAS, pass-thru, remote diagnostics, telematica en onderhoud en reparatie aan ev’s en hybrides. Ook een Niveau 5-opleiding wordt onderdeel van het studieprogramma. Freek Blekxtoon van GroupAuto vertelt over de nieuwste ontwikkelingen voor GroupAuto-deelnemers. 

Welke kansen zien jullie voor remote diagnostics en telematica? Wat is de toegevoegde waarde voor het autobedrijf?

“Remote diagnostics en telematica lopen steeds meer in elkaar over. Momenteel is de vraag naar telematica het grootst vanuit de zakelijke markt. Met een aantal fleetowners en leasemaatschappijen hebben we 100 auto’s connected gemaakt met onze eigen G-connect obd-dongel. Wagenparkbeheerders hoeven we niet te overtuigen. Berijders zien er niet meteen de voordelen van in.”

 

Hoe overtuig je berijders van de voordelen van een obd-dongel?

“Door de mogelijkheden te benadrukken. Bijvoorbeeld op afstand via de smartphone de kachel inschakelen of de auto bedienen via een app. Dan groeit de interesse. Als je vervolgens uitlegt dat de app ook waarschuwt bij dreigende storingen, zoals een lage accuspanning, of een melding als de auto aan onderhoud toe is, dan trek je mensen over de streep. Het kost veel tijd om die boodschap bij de klant te laten landen. Maar: vanuit het merkgebonden kanaal hoor ik dat het daar niet anders is.”

Klaar voor de toekomst?

Deze vijf garageformules zien kansen voor telematica, apps en remote diagnostics

De werkplaats verandert onder invloed van de connected car, remote diagnostics, obd-dongels en ADAS. Nieuwe technologie vereist nieuwe investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Welke ontwikkelingen zien garageformules, welke ondersteuning bieden ze aan autobedrijven, en hoe gaat de markt met deze veranderingen om? AMT Ondernemen vroeg het aan Bosch Car Service, GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.

 

Lees ook de interviews van:

 Bosch Car Service

 PartsPoint

 Vakgarage

 Quality Garage

Pilots met obd-dongels worden met wisselend succes ontvangen. Wat is volgens jullie de belangrijkste toegevoegde waarde?

“De geleidelijke acceptatie van de obd-dongel is symbolisch voor alle technologische ontwikkelingen in de autobranche. De invoering moet stapsgewijs gebeuren. Wij bieden onze deelnemers vrijwillige trainingen aan waarmee ze met de dongel leren werken. De toegang tot de dongels loopt via een portal en het G-connect platform. Via het platform kan je op afstand met de auto en de klant communiceren. Dan moet je als autobedrijf wel zorgen dat je precies weten wat je doet. Binnen CarXpert investeren we veel in diagnose en telematica. Leden kiezen zelf of ze meedoen. Wel is de markt duidelijk vraaggestuurd. Als wagenparkbeheerders erom vragen, moet je als autobedrijf mee.”

Interview GroupAuto_178

CarXpert – De vraag naar de connected car is het grootst onder fleetowners en leasemaatschappijen. Groupauto heeft in samenwerking met die partijen 100 voertuigen aan hun dongel gekoppeld. Wagenparkbeheerders zijn al overtuigd, bestuurders hebben daar langer voor nodig

Interview GroupAuto_179

Freek Blekxtoon, Managing Director GroupAuto Nederland

Met G-connect bieden jullie een eigen pass-thru oplossing aan. Hoe breed is de dekking?

“Voor individuele autobedrijven is het veel lastiger om zaken als remote diagnostics en pass-thru zelf te organiseren. Elke autofabrikant werkt voor pass-thru met andere protocollen en andere softwareversies. Wij hebben dat samengevoegd tot één overzichtelijk systeem. Voor autofabrikanten zijn pass-thru en software een verdienmodel. Toch zijn er grote verschillen in de manier waarop ze daarmee omgaan. Er zijn merken die de datastroom via de obd-poort beperken tot de wettelijk verplichte foutcodes en emissiedata. Zelfs met onze slimme G-connect obd-dongel is het bij sommige modellen lastig om alle informatie uit te lezen. Voor de aftermarket is het van belang dat de toegang tot alle voertuigdata beschikbaar blijft. Ook daar maken we ons hard voor onze leden.”

 

Zijn autobedrijven bereid om in dit soort nieuwe producten en diensten te investeren?

“We zien grote verschillen in de investeringsbereidheid bij autobedrijven als het om telematica, diagnose en pass-thru gaat. Driekwart komt pas in actie als het nodig is. Dat is naïef. Als een auto in werkplaats staat en het lukt niet om hem uit te lezen, loop je het risico dat de klant niet meer terugkomt. We wijzen onze leden op de supersnelle ontwikkelingen. De autotechnicus van de toekomst is een ict-specialist. Een andere uitdaging is de extra kosten van diagnose en software op de rekening durven zetten en investeren in klantcommunicatie. Vertel de klant waarom diagnose tijd kost en dat software niet gratis is. Klanten moeten eraan wennen dat auto’s complexer worden. Software is net zo goed onderdeel van een onderhoudsbeurt als een oliefilter of een bougie.  

 

Tijdens het Groupautocongres eind 2017 presenteerde de formule het eigen telematicaplatform aan haar leden. Samen met Bosch is het de enige werkplaatsformule die werkt aan eigen telematica-oplossingen.

Interview GroupAuto_177

AUTOEXCELLENT: Wilt u meer omzet in uw autobedrijf?

Interview GroupAuto

2/18
Loading ...