In België heeft Qualitygarage, onderdeel van LKQ Corporation, een uitgebreid netwerk met aangesloten autobedrijven. De Belgische formule belooft de gemoedelijkheid van een lokaal autobedrijf en de kwaliteit van een merkdealer. Dit wordt gewaarborgd met kwaliteitslabels die zijn verbonden met de technische kennis van de werkplaats.
Qualitygarage profileert zichzelf als een volwaardig alternatief voor de merkdealer. Ook moderne auto’s zijn nadrukkelijk welkom, aldus de website. Om deze belofte waar te maken zijn deelnemende autobedrijven verplicht om regelmatig trainingen en bijscholing te volgen. Zes kwaliteitslabels (airco, hybride, diesel, benzine, elektronica, veiligheid) en praktische technische ondersteuning houden de vakkennis van autobedrijven actueel, aldus Dini Broothaerts van Qualitygarage. .
“Deelname aan onze Succes-trainingen is een vereiste voor alle deelnemers. Ze leren daar niet alleen over nieuwe technologie. Ze leren ook omgaan met de veranderende markt en veranderende klanten. Nieuwe technologische ontwikkelingen proberen we zoveel mogelijk collectief op te pakken. Elke Q-garage heeft een Diagnostics Remote VCI waarmee we op afstand auto’s kunnen uitlezen, programmeren en coderen. Opleidingen voor ADAS-systemen zitten ook in ons standaard trainingspakket.”
“Wij zorgen ervoor dat leden allemaal dezelfde diagnosetool hebben. We werken met een Actia met MultiDiag Expert-licentie en de Diagnostics Remote VCI. Het feit dat wij multi-merkdiagnose en telematica aanbieden is onze grootste troef. We bieden één adres en één oplossing voor alle verschillende merken. Op het vlak van pass-thru hebben onze leden de mogelijkheid om deel te nemen aan merkentrainingen waar we we hen leren hoe pass-thru bij diverse automerken werkt.”
De werkplaats verandert onder invloed van de connected car, remote diagnostics, obd-dongels en ADAS. Nieuwe technologie vereist nieuwe investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Welke ontwikkelingen zien garageformules, welke ondersteuning bieden ze aan autobedrijven, en hoe gaat de markt met deze veranderingen om? AMT Ondernemen vroeg het aan Bosch Car Service, GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.
Lees ook de interviews van:
“Investeringen in technologie en training zijn noodzakelijk om in de toekomst geen omzet te verliezen. De Diagnostics Remote VCI en de Q-Connect zitten in het Qualitygarage-pakket en zijn dus ‘verplichte investeringen’ als je het zo wilt noemen. Passthru-opleidingen en investeringen in eventuele extra hardware zijn voor Q-garages vrijblijvend. Overigens maakt onze remote-oplossing dit voor een zeer groot deel overbodig, want we kunnen tegenwoordig bijna alles op afstand doen.”
Alle deelnemers aan van het Quality Garage-concept werken met dezelfde diagnose tools van Actia met MultiDiag Expert-licentie. Het concept kiest ervoor om technologiën en techniek als collectief op te pakken.
“Nieuwe technologie in auto’s stelt hogere eisen aan garages. Wij stimuleren onze leden om regelmatig op training te gaan. We werken ook aan modelspecifieke opleidingen voor elektrische en hybride voertuigen. Gelukkig nemen de meeste van onze leden de marktontwikkelingen serieus. De connected car wordt door velen gezien als een bedreiging. Veel nieuwe auto’s verlaten de fabriek standaard connected met de autofabrikant en de merkdealer. Wij zien dat als een kans.”
“Het gaat om het voordeel voor de klant. Heeft de klant voordeel bij een af-fabriek connected car? Kunnen wij datzelfde voordeel geven? Wij denken van wel. Daarom zijn we achter de schermen druk bezig met de ontiwkkeling van onze eigen Q-Connect dongel. Naar de toekomst toe is de obd-poort straks niet meer relevant. De obd-poort is in de eerste plaats emissiegerelateerd. Volledig elektrische autos hebben geen uitstoot en leveren geen relevante data via het eobd-protocol. Het draait straks niet meer om de toegangspoort maar om de toegang op zichzelf.”
“De aftermarket zal altijd toegang houden tot de auto. In de toekomst gaat dat niet langer via een fysieke connectie in de auto maar met een over-the-air verbinding, via een applicatie in de auto zelf. Als je thuis een probleem hebt met je laptop of tablet, hang je daar ook geen diagnosetool meer aan om te kijken wat er mis is. Dat gaat draadloos. Met auto’s zal dat straks net zo zijn.”